Een nieuwe weg naar de arbeidsmarkt

Extra aandacht voor een carrière na je studie of promotie. Dat moet de UU Career Start brengen. Tussen 10 en 16 februari ligt de focus op werk na de studie; te beginnen met de Carrièredag. De Universiteit Utrecht is de weg naar de arbeidsmarkt opnieuw aan het plaveien.

Tot nog toe zijn de studenten niet erg tevreden geweest over de initiatieven van de Universiteit Utrecht om hen voor te bereiden op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. In het verleden werden de arbeidsmarktdagen georganiseerd door de opleiding of de faculteit, vier jaar geleden was er voor het eerst een centrale carrièredag waardoor verschillende lokale initiatieven weer verdwenen. Dat gebeurde niet zonder het nodige gemopper.

“In de communicatie is het in het verleden niet altijd duidelijk geweest dat met de komst van de universiteitsbrede Carrièredag de lokale initiatieven konden blijven bestaan. Op de universitaire dag komen bedrijven die studenten van verschillende studies zoeken, terwijl op de bedrijvendagen van faculteiten of opleidingen er vooral ondernemingen komen die op zoek zijn naar mensen met een specifieke opleiding. Daardoor versterken de lokale en de centrale dag elkaar. Dat moeten we vooral zo houden”, zegt Arjen van Vliet van Studentenservice die vindt dat er aan de UU meer aandacht voor het leven na de studie moet komen. Vandaar het nieuwe initiatief de UU Career Start.

De Career Start, legt Van Vliet uit, begint met de centrale carrièredag en eindigt met de masteravond. In de tussenliggende dagen worden er in en rond de opleidingen activiteiten georganiseerd waardoor studenten zich beter kunnen voorbereiden op hun toekomst. Zo zijn er sollicitatiecursussen, cv-checks en workshops die kunnen helpen bij het kiezen van een master.

De aandacht gaat vooral uit naar ouderejaars bachelorstudenten, masterstudenten, net-afgestudeerden en promovendi. “We hebben heel bewust de koppeling gemaakt tussen werk en masterkeuze. Door je als bachelor al te oriënteren op je toekomstige carrière kun je veel bewuster kiezen voor een master.” Maar vanaf dit jaar is er ook extra aandacht voor promovendi. Het idee daar achter is, dat niet elke promovendus uiteindelijk een baan in het onderzoek kan krijgen.

De Career Start wordt niet alleen georganiseerd door Studentenservice, zegt Van Vliet. “We hebben voor het eerste een klankbordgroep samengesteld waarin elke faculteit op verschillende niveaus is vertegenwoordigd. Zo zitten daar beleidsmedewerkers maar ook studieadviseurs in. Om studenten te betrekken bij de invulling van de dagen, hebben we kleine subsidies en beurzen uitgedeeld aan studenten die opleidingsoverstijgende activiteiten organiseren. Dat heeft bijvoorbeeld bij Geesteswetenschappen geleid tot een tijdschrift en een spel en organiseren studieverenigingen van de Rebofaculteit een workshop met het ministerie van Sociale Zaken. In totaal worden er meer dan 70 verschillende workshops, presentaties en andere activiteiten georganiseerd.”

Ook de onderwijsdirecteuren zijn benaderd. “We hebben ze gevraagd de week van de Career Start aan te grijpen om in het onderwijs extra aandacht te besteden aan arbeidsmarktoriëntatie. Colleges zijn een goede plek om de link te leggen tussen de opgedane kennis en de arbeidsmarkt. Als dit gebeurt is het pakket aan activiteiten compleet.”

Door de nieuwe aanpak hoopt Van Vliet dat er meer studenten zullen komen naar de Carrièredag. “Uit het laatste onderzoek blijkt dat 37 procent van de studenten naar de bedrijvendag van de studie- of studentenvereniging gaan en 19 procent naar de Carrièredag. Graag zou ik beide percentages volend jaar hoger zien.”

De UU Career Start begint op donderdag 10 februari met de Carrièredag in het Educatorium in De Uithof. Er zijn onder meer workshops en bedrijfspresentaties en er is natuurlijk de banenmarkt waar ruim dertig bedrijven komen. Kijk hier voor meer informatie. Om mee te kunnen doen aan de workshops en de gesprekken kun je je nu al inschrijven. De banenmarkt is vrij toegankelijk. Een overzicht van alle activiteiten in deze week is te vinden op www.uu.nl/arbeidsmarktagenda.

GK