Een universitair tintje op World Expo Shanghai

Contacten aanhalen en contacten opdoen. Dat is het doel van de kleine doch zware delegatie van de Universiteit Utrecht die afreist naar de World Expo 2010 in Shanghai.

Het Nederlandse Paviljoen Happy Street op de World Expo 2010 is van 23 tot en met 30 mei van Utrecht. De regio profileert zich met kennis en cultuur, logisch dat de Universiteit Utrecht daarom niet mag ontbreken. Collegevoorzitter Yvonne Van Rooy is onder andere gastvrouw van een bijeenkomst waar Chinese studenten die in Nederland hebben gestudeerd elkaar weer kunnen ontmoeten. Maar ook de Chinese universiteiten waarmee de Universiteit Utrecht een band heeft, zullen langskomen in het paviljoen.

Hoogleraar Ruud Schropp speelt een belangrijke rol in de Utrechtse week. Samen met andere Nederlandse onderzoekers is hij de uitvinder van de zonnecelfolie die dit jaar door energieleverancier Nuon in productie wordt genomen. “Eén van de thema’s van de Nederlandse delegatie is better city, better life en daar past duurzame energie natuurlijk perfect in”, zegt hij. “De Chinezen zijn sinds kort heel vooruitstrevend op het vlak van duurzame energie. Er worden in China in snel tempo veel activiteiten ontplooid op het gebied van zonnecellen.”

Hij hoopt in het verre oosten tegen nieuwe ideeën en wellicht nieuwe samenwerkingspartners op te lopen. “Bij een onlangs gehouden bijeenkomst van instellingen en bedrijven die naar Shanghai gaan, kwam ik een ondernemer tegen die een product maakt dat mooi is te combineren met ons folie. Je doet op onverwachte plekken vaak goede ideeën en toekomstige partners op.”

Schropp blijft de eerste paar dagen op de Expo, daarna bezoekt hij instituten waarmee hij al samenwerkt of waar voormalige promovendi en postdocs werken. “Eén van hen is de net gepromoveerde Yanchao Liu. Hij kan uitstekend verbindingen leggen en daarbij goed als tolk optreden.”

Een andere Utrechtse onderzoeker die afreist naar China is Peter Rottier die samen met collega Arno Vermeulen deel uitmaakt van de Zuid-Hollandse delegatie die vanaf 17 juni bewoner van het Holland Paviljoen is. “Zuid-Holland heeft als thema Life Sciences. Wij zijn uitgenodigd om ons bij hen aan te sluiten”, zegt Rottier.

“Op de Expo hebben we een heel mooi paviljoen waar we onze Chinese contacten kunnen uitnodigen. Op die manier kunnen we onze relaties verstevigen en overleggen wat we in de toekomst samen kunnen doen.”

Viroloog Rottier werkt bij Diergeneeskunde en houdt zich bezig met virusinfecties. “Mijn band met China is het gevolg van mijn onderzoek aan SARS. Maar er zijn meer virusinfecties die wetenschappelijk interessant zijn. In China komen bijvoorbeeld infectieziekten voor waar we hier weinig of niet mee te maken hebben, maar wij op wetenschappelijk vlak aan kunnen samenwerken. Ook hebben we veel uitwisselingen met studenten en medewerkers.”

Ook Rottier gebruikt zijn tijd in China voor meer dan representatie. “Ik ga ook naar een partner toe die momenteel dierexperimenten doet. In die periode moeten de resultaten van dit onderzoek bekend zijn. Hoewel ik het heel leuk vind om naar China af te reizen, ga ik dus niet alleen maar voor de lol.”

GK