Eenvijfde hbo's negatief over studie

Zouden studenten hun opleiding aanraden aan hun vrienden, familie of collega’s? De meesten zouden dat wel doen, maar een aanzienlijke groep denkt er anders over.

De vraag is voor het eerst gesteld in de Nationale Studenten Enquête en de makers spreken van ‘the ultimate question’. Studenten zijn vaak wel tevreden over hun opleiding, maar zouden ze hem ook aanbevelen bij anderen?

Dat zou een ruime meerderheid van 61,6 procent van de hbo’ers inderdaad doen. Toch zegt één op de vijf (twintig procent) expliciet van niet. De rest antwoordt ‘neutraal’: misschien wel, misschien niet.

Universitaire studenten zijn positiever over hun opleiding. Meer dan zeventig procent zou die met een gerust hart bij vrienden, familie en collega’s aanraden, tegen slechts 15,5 procent die dat niet zou doen.

Commotie hbo
Alle commotie over het hbo lijkt de studenten nauwelijks te hebben beïnvloed in het oordeel over hun eigen opleiding: het hbo als geheel scoort ongeveer even goed als vorig jaar. Per opleiding kunnen er grotere verschillen optreden: dat zal bij nadere bestudering van de data blijken.

De enquête is verspreid onder ruim 588 duizend studenten en kon in de maanden februari en maart worden ingevuld. Meer dan tweehonderdduizend studenten (37 procent) heeft dat gedaan. De antwoorden vormen de basis voor onder meer de website www.studiekeuze123.nl en de diverse Keuzegidsen voor het hoger onderwijs.