Eerste Kamer heeft geen haast

De Eerste Kamer stuurt het kabinet een nieuwe lijst met vragen over het verhoogde collegegeld voor langstudeerders. De senatoren willen bovendien weten waarom Zijlstra haast heeft.

De Eerste Kamer is nog maar net verkozen. Dinsdag kwam de OCW-commissie voor het eerst in de nieuwe samenstelling bijeen. De vragen van hun voorgangers zijn afgelopen vrijdag beantwoord, maar kennelijk wil de nieuwe groep nog meer weten over de wet op de langstudeerders.

CDA’er Anne Flierman zal de vergaderingen van de nieuwe commissie leiden. In het dagelijks leven is hij voorzitter van de Universiteit Twente en bestuurslid van universiteitenvereniging VSNU. In de vorige periode zat hij ook in de OCW-commissie. Ook oud-minister Guusje ter Horst schuift aan. De PvdA-senator is dit jaar tevens voorzitter van de HBO-raad en is dus net als Flierman direct bij de wet betrokken.

Wetsvoorstel Zijlstra
De nieuwe commissie zal volgende week dinsdag haar vragen naar het ministerie sturen. Daarna is er nog één plenaire vergadering over voordat de senaat met reces gaat. Pas op 13 september komt de Eerste Kamer weer bijeen. Dus op de allerlaatste dag voor de zomervakantie zal de Eerste Kamer het wetsvoorstel van Zijlstra moeten aannemen, anders kan de wet niet meer per 1 september van kracht worden.

Wat zijn de consequenties als dat niet lukt, wil de senaat nu alvast weten. En hoe kunnen eventuele problemen worden opgelost?

Er lijkt weinig aan de hand als Zijlstra de deadline niet haalt. Dankzij een amendement van de SGP hoeven langstudeerders pas per 1 september 2012 een verhoogde collegegeld te gaan betalen. Toch wilde Zijlstra de wet graag snel laten ingaan.