Eerste Kamer wil regeling deeltijders

De Eerste Kamer wil dat staatssecretaris Zijlstra vaart maakt met een regeling voor deeltijdstudenten, zodat die niet onevenredig hard worden getroffen door de langstudeerboete.

Het was een heikel punt tijdens de debatten over de langstudeermaatregel in de Eerste en Tweede Kamer. Veel deeltijdopleidingen zijn uitgesmeerd over meerdere jaren, waardoor studenten vaker met een langstudeerboete  zullen worden geconfronteerd. Staatssecretaris Zijlstra vindt dat deeltijdstudenten dan maar net snel moeten studeren als voltijders.

Maar dat kan volgens de senatoren alleen als het niveau van de opleidingen wordt verlaagd of als ze meer vrijstellingen gaan geven. Zo niet, dan schaft Zijlstra eigenlijk de deeltijdstudie af, schrijft de Eerste Kamer in een brief. Het kenmerk van een deeltijdstudie is juist dat die gecombineerd kan worden met een baan of een gezin. De Eerste Kamer wil daarom dat Zijlstra vóór 1 september 2012 een regeling treft voor deeltijders.

In december liet deze weten dat hij pas in maart zal terugkomen op de situatie van deeltijdstudenten. Hij wil een rapport van de Sociaal-Economische Raad over ‘leven lang leren’ afwachten.

Maar daar nemen de senatoren geen genoegen mee. Ze willen een “eigenstandige reactie” van Zijlstra, en niet alleen de “brede verkenning” die naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Ze willen ook niet wachten tot maart en ze willen weten of de bewindsman al heeft overlegd  met de sector.

Zijlstra is bang dat deeltijdstudies door langstudeerders zullen worden gebruikt als vluchtroute. Op die manier zouden ze langer over hun studie kunnen doen zonder daarvoor drieduizend euro extra te moeten betalen.