Eerste summer school voor scholieren

Volgende week beginnen 28 talentvolle leerlingen van buitenlandse middelbare scholieren aan de eerste Utrechtse summer school voor scholieren. Dit programma vormt een nieuwe loot aan de inmiddels zeer succesvolle stam van de Utrecht Summer School.

De Science Summer School is opgezet door het University College Utrecht en de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht om talentvolle buitenlandse bètaleerlingen met de Utrechtse opleidingen kennis te laten maken. Zo komen zij onder andere in aanraking met het Liberal Arts & Sciences programma van het University College en met het nieuwe College of Pharmaceutical Sciences van de faculteit Bètawetenschappen.

De scholieren gaan een week lang een intensief bètaprogramma lopen. Ze volgen tijdens hun verblijf in Utrecht lezingen en werkgroepen over bijvoorbeeld neurowetenschappen, kwantummechanica en zonnecellen. Daarnaast leren de scholieren de stad kennen en bezoeken ze laboratoria.

Onder de deelnemers aan het nieuwe programma bevinden zich de twee winnaars van de prestigieuze Duitse provinciewedstrijden van Jugend Forscht. Deze bètatalenten zijn op kosten van de Universiteit Utrecht uitgenodigd voor de zomerschool.

1700 DEELNEMERS

Een week later gaat op woensdag 7 juli de 'grote' Utrecht Summer School van start, waarvoor zich dit jaar meer dan 1700 studenten vanuit de hele wereld hebben gemeld. Daarmee is het de grootste academische zomerschool in Europa.

Vanuit de hele wereld komen ongeveer 1700 studenten uit meer dan 70 landen op de Utrechtse zomercursussen af. Behalve internationale ervaring en vakinhoud, krijgen de studenten ook studiepunten voor de gevolgde cursussen. Het aanbod is dit jaar nog verder uitgebreid.

De 130 verschillende cursussen beslaan disciplines van sociologie tot aan life sciences en kunst. De Utrecht Summer School vindt plaats in juli en augustus en is een samenwerking tussen universiteit en hogeschool. Burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht verricht op woensdag 7 juli in de Janskerk de officiële opening.

EH