Eerste uit/thuiswonenden studenten gepakt

In Amsterdam zijn de eerste studenten die een uitwonende beurs krijgen maar nog thuis wonen gepakt. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Dit voorjaar is de jacht op frauderende studenten geopend. Het gaat om studenten die gewoon nog bij hun ouders wonen, maar bij de basisbeursverstrekker vermeld staan als uitwonend. Een uitwonende student krijgt 171 euro per maand meer dan een thuiswonende student (75 euro).

Volgens het AD staan er in de hoofdstad 40.000 studenten ingeschreven als uitwonend. Van hen komen er 2500 oorspronkelijk uit Amsterdam. Sinds april verrast de gemeente deze studenten op een huisbezoek. Bijna de helft van deze groep blijkt feitelijk nog thuis te wonen; het uitwonende adres is een postadres. De fraudeurs moeten het te veel gekregen geld terugbetalen.

GK

Zie ook

- Vraagtekens bij wet tegen stufi fraude (8-10-2010)

- Stufi controle, goedemorgen (21-09-2010)