Eigen lab voor gamers

De ruimte is al een paar maanden in gebruik, maar gisteren werd het Gamelab voor de opleiding Informatica officieel geopend. Met  geld van softwaregigant Microsoft is een plek gecreëerd met computers, Xbox-consoles en televisies. In de kelder van het Buys Ballot Laboratorium kunnen studenten nu gamen, games programmeren en in groepjes samenwerken.

In de kelder staan tafels met computers en gameconsoles. Er zijn ook een paar computers op sta hoogte gemaakt, waardoor deze lijken op oude gamemachines uit de jaren tachtig. Ook hangt er een grote LED tv aan de muur. Ramen zijn er niet, voor frisse lucht moet je ergens anders zijn.

“Hoe mooi zou het zijn als nieuwe softwareprogramma’s ook een plek in Utrecht konden krijgen”, zegt Maarten-Jan Vermeulen van Microsoft over het idee dat aan de basis lag voor dit Gamelab. "Hier kunnen we iets moois voor de toekomst creëren. Nederland is zich goed aan het ontwikkelen op gamegebied en daar wil Microsoft aan bijdragen.” Jeroen Fokker, onderwijsdirecteur van het Departement Informatica, is ook erg blij met het resultaat. “Hier kunnen studenten samenwerken en hebben ze alle programma’s bij de hand die zij voor hun studie nodig hebben.”

Eerstejaars student Gametechnologie Kevin van Nieuwenhuizen is het daar niet helemaal mee eens. “Ik zie dit vooral als een ruimte waar ik tijdens mijn tussenuren even ga gamen op de Xbox. Als ik wil programmeren doe ik dat thuis wel, lekker rustig.” Medestudent Johnny Schaap is het met Kevin eens. “Als er hier twee groepjes aan het werk zijn, is het al snel erg druk. Je verstaat elkaar gewoon niet meer.”

Voor de programma’s die op de aanwezige computers staan, komen de jongens ook niet naar het lab. Ze hebben zelf alle programma’s die ze nodig hebben om spellen te maken. “Elke student heeft een laptop. Als we een nieuw programma nodig hebben, dan downloaden we het wel”, vertelt Johnny terwijl hij zijn zelfgemaakte game Breakpoint laat zien. "De opdracht was om een modern spel te ontwikkelen met een retro vormgeving, Het is een zogeheten tower defence spel." (Zie foto.)

Juney Dijkstra, derdejaars studente Informatica, kijkt wat positiever tegen het ‘gamehol’ aan. “Het is erg druk in dit gebouw, al helemaal nu de opleiding Biologie erbij is gekomen. Deze plek zorgt voor wat meer rust. We hebben nu een eigen ruimte om te kunnen programmeren.”