Eigenzinnige Femke gaat door

De belevenissen van Femke Haarlem, de studente Oeraalse talen, stonden ruim twee maanden elke week op de site van DUB. Ze kreeg een Rus over de vloer en dat leverde genoeg stof op voor een spannend en vermakelijk verhaal. Met auteur Roel Weerheijm kijken we terug.

“Ik was vereerd toen DUB kwam met het verzoek na te denken over een studentenverhaal op de site. Voor mij geen probleem omdat mijn afstand tot de studentenwereld nog klein is. Ik wilde een origineel verhaal bedenken waar niet de clichés de boventoon voeren.” Roel Weerheijm (28) studeerde eerst geologie en maakte daarna de overstap naar Nederlandse taal en letterkunde. Literatuur houdt hem bezig. Tot voor kort werkte hij als literair redacteur van De Boekenkrant en hij schrijft volop gedichten, essays en korte verhalen. “Met Femke wilde ik een feuilleton schrijven over een hedendaagse student. Zij is de eigenzinnige studente die ik graag als vriendin gehad had. Zij durft onzeker te zijn. Dat vind ik mooi.” Femke wordt in Oeral geconfronteerd met een docent Marc Bakker waarvoor ze als student-assistent werkzaam is. Deze knorrige man is nogal gesloten en langzaamaan weet Femke wat details over zijn geschiedenis op te lichten. Ze wordt daarbij geholpen door Peter, een uitwisselingsstudent uit Rusland die natuurlijk op haar verliefd wordt. Weerheijm: “Het eindigt heel dramatisch. Zij ontmaskert de docent en zet daarmee haar eigen toekomst op losse schroeven. Ik denk dat we nog vaker van Femke zullen horen. Dit is niet af. Het verhaal gaat verder.”

Het idee was om het feuilleton te presenteren als de belevenissen van de studente Femke Haarlem, dus niet als een verhaal van Roel Weerheijm. Femke was ook actief op twitter. Helemaal lukte dit niet. Femke kreeg slechts 14 volgers. “Jammer dat we niet meer volgers kregen. Het werd niet opgepikt. Voor mij was het al bijzonder om een verhaal voor internet te maken. Dat is goed bevallen. Vooral dat je YouTube filmpjes met beeld en geluid kan laten zien. Bijvoorbeeld van haar eigenzinnige muzieksmaak. Dat geeft extra mogelijkheden.”

Weerheijm trekt zich weer terug op zijn eigen blogsite. Bovendien blijft de liefde voor drukwerk op papier bestaan. Hij is zeker van plan de toekomst van Femke Haarlem in de gaten te houden en we moeten niet verbaasd zijn als zij later weer ergens opduikt.

Tags: oeral