EU-stagiair krijgt niet automatisch stufi

Studenten uit EU-landen die aanspraak willen maken op Nederlandse studiefinanciering moeten minstens 32 uur per maand werken. Stage-uren tellen daarbij in principe niet mee.

PvdA-kamerlid Tanja Jadnanansing had staatssecretaris Zijlstra gevraagd om stagelopende studenten vrij te stellen van de werkplicht, maar die voelt daar niets voor.

Europese studenten in Nederland moeten in eerste instantie gebruik maken van studiefinanciering uit hun thuisland, schrijft de bewindsman aan de Tweede Kamer. Pas als ze 32 uur per maand werken, krijgen ze volgens Europese regels de status van ‘migrerend werknemer’ en kunnen ze aanspraak maken op studiefinanciering.

Wel wijst hij er op dat de Dienst Uitvoering Onderwijs een stage in bepaalde gevallen toch als werk ziet: als er een wettelijk arbeidscontract is en de student reële arbeid verricht tegen een normaal loon.