Excellente student gehuldigd door Zijlstra

Simon Verwer is uitgeroepen tot ‘ScienceGuide student van het jaar’. Gisteren werd hij door Staatsecretaris Halbe Zijlstra gehuldigd op het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap. Naast studies aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit en De Sorbonne in Parijs, zat Simon in de eerste lichting van ‘Eerst de Klas’, een traineeprogramma van de Universiteit Utrecht voor excellente academici in het bedrijfsleven en het onderwijs.

De reden van het online magazine ScienceGuide, studentenorganisaties ISO en LSVb om de 26-jarige Simon uit te roepen tot student van het jaar is zijn voorbeeldrol. Hij excelleert op verschillende vakgebieden, werkt mee aan verbetering van het onderwijs en is hij actief in het bedrijfsleven.

Simon begint zijn academische carrière met een studie Franse Taal en Cultuur, waarna hij verder gaat met Europese Studies en Filosofie. Dit brengt hem uiteindelijk in Parijs. Nadat hij zijn Master Filosofie en Europese Studies heeft  afgerond, besluit hij het avontuur buiten Europa te  zoeken. Hij gaat rekenles geven aan kinderen op een basisschool in het Amazonegebied in Peru.

Eerst de klas

Weer terug in Nederland pakt Simon een projectklus aan bij de UvA, voor de herinrichting van de bekostiging van de universiteit. Tijdens dit project ontdekt hij ‘Eerst de Klas’. Uiteindelijk wordt hij met achttien andere academici geselecteerd voor de pilot in 2009. Zij gaan anderhalf jaar les geven in het voortgezet onderwijs, behalen hun eerstegraads onderwijsbevoegdheid aan de UU en volgen een leiderschapsprogramma in het bedrijfsleven.

Shell

Naast het voortgezet onderwijs waar Simon lessen filosofie geeft, is hij ook actief in het bedrijfsleven. Zo bouwt hij met collega’s een programma voor jongeren over de fundamentele vragen van de energieproblematiek. Shell ziet dat wel zitten, en vraagt of zij het programma ook mogen gebruiken, voor nieuwe werknemers.

Op dit moment is Simon masterstudent Frans, bijna promovendus en is hij nog steeds docent filosofie en invalkracht Frans in Noordwijkerhout. Hij is de zevende student die de titel in de wacht heeft gesleept. Een groot interview met Simon is terug te lezen op Scienceguide.