Farmacie schrapt numerus fixus

De Utrechtse apothekersopleiding laat volgend jaar weer een onbeperkt aantal eerstejaars studenten toe. Reden om de in 2006 ingevoerde numerus fixus te schrappen is het feit dat veel meer studenten dan verwacht louter uit angst voor de fixus voor Groningen kozen.

De numerus fixus werd in Utrecht in 2006 ingevoerd, omdat de populariteit van de Utrechtse apothekersopleiding een jaar eerder tot een nauwelijks meer te beheersen instroom van 330 eerstejaars had geleid. Op zich had de maatregel succes, want een jaar later ontving de UU nog maar 213 eerstejaars. In datzelfde jaar steeg het aantal nieuwkomers in Groningen, de enige andere universiteit met een apothekersopleiding, van 82 naar 161.

In de jaren daarna bleef dit beeld stabiel, maar tot schrik van de Utrechtse farmaceuten daalde de instroom dit jaar verder, tot rond 180, nog maar nauwelijks hoger dan die in Groningen. Ook de opleidingen farmaceutische wetenschappen in Leiden en aan de Vrije Universiteit bleken van de Utrechtse fixus te profiteren. Problematisch gevolg hiervan is dat het onderwijsbudget van het departement de komende jaren behoorlijk onder druk zal komen te staan.

Net als eerder de Utrechtse juristen, heeft nu ook het bestuur van Farmacie geconcludeerd dat de eenzijdig ingevoerde numerus fixus averechts heeft gewerkt. “Onze conclusie is dat de kans om uitgeloot tye worden. te veel studenten afschrikt”, zegt hoofd Ton de Boer van het departement. “Daarom hebben we besloten om voor het studiejaar 2011-2012 geen numerus fixus meer aan te vragen.”

EH