Farmacie verhuist naar David de Wiedgebouw

Het nieuwe pand van de faculteit Bètawetenschappen aan de Leuvenlaan gaat David de Wiedgebouw heten. Dat maakte decaan Gerrit van Meer maandag bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn faculteit.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien merkwaardig om een gebouw van de bètafaculteit te noemen naar een voormalig hoogleraar in de faculteit Geneeskunde. Toch werd de keuze voor farmacoloog De Wied als naamgever van de nieuwbouw aan de Leuvenlaan door de aanstaande bewoners met instemming begroet. Als directeur van het Rudolf Magnus Instituut werkte De Wied nauw samen met onderzoekers van Farmacie, voor wie het gebouw in hoofdzaak bestemd is.

Na een studie geneeskunde in Groningen werd David de Wied (1925 -2004) in 1963 in Utrecht benoemd tot hoogleraar farmacologie, een functie die hij tot zijn emeritaat in 1990 bleef vervullen. Hij verwierf wetenschappelijke faam met zijn ontdekking van neuropeptiden en van het feit dat die stukjes eiwit in de hersenen bevorderend werken op het leerproces en het geheugen. Landelijke bekendheid kreeg hij toen een journalist de term 'leerpil' introduceerde.

Als adviseur van toenmalig minister Deetman slaagde De Wied er in de jaren tachtig in om de dreigende opheffing van de Utrechtse faculteit Geneeskunde te voorkomen door het Utrechtse onderzoek in een meer biomedische richting te sturen. In het permanente promotieklassement van DUB neemt De Wied met 86 promoties een vijfde plaats in, ruim voor Went, de naamgever van het gebouw dat Farmacie volgende maand gaat verlaten

De verhuizing van groepen van Farmacie en Scheikunde naar het David de Wiedgebouw staat gepland voor februari. De officiële opening van het door architect Herman Hertzberger ontworpen gebouw vindt plaats op vrijdag 15 april. Tijdens de aansluitende culturele zondag 17 april wordt het pand opengesteld voor belangstellenden.

EH