Fellatio van vleermuis ging haar te ver

Eerlijk waar, hij had haar alleen maar een wetenschappelijk artikel over orale seks bij vleermuizen laten zien. Maar de vrouwelijke collega van de Ierse gedragswetenschapper Dylan Evans was boos en diende een klacht in wegens seksuele intimidatie.

De kortneusvleerhond, een vleermuissoort, heeft orale seks. Terwijl ze copuleren, likt het vrouwtje de penis van het mannetje. Hoe meer ze dat doet, hoe langer het vrijen duurt. Dat staat in het gratis toegankelijke wetenschappelijke tijdschrift PLOS.

Een vrouwelijke wetenschapper van het University College Cork vond het niet fijn dat een mannelijke collega haar dat artikel gaf. Volgens haar was dit de zoveelste keer dat de man zich grenzeloos gedroeg. Ze diende een klacht in wegens seksuele intimidatie.

Onderzoek naar de kwestie leverde deze conclusie op: het was niet veel meer dan een seksueel beladen grap, maar het is wel begrijpelijk dat de vrouw zich hierdoor geïntimideerd voelde. De vrouw wijst op een lange voorgeschiedenis van intimidatie, maar hoewel de onderzoekers haar oprechtheid niet in twijfel trekken, menen ze ook dat de vrouw voorheen niet assertief genoeg was en haar grenzen onvoldoende duidelijk maakte. Evans had geen kwade intenties, menen zij.

De president van de universiteit wil hem daarom niet ontslaan, maar vind dat hij training en therapie moet volgen om herhaling te voorkomen. Bovendien staat Evans twee jaar lang onder verscherpt toezicht.

Maar dat kan Evans niet verkroppen. Hij wil van alle blaam gezuiverd worden. Volgens hem staat de academische vrijheid op het spel. Het moet toch mogelijk zijn om wetenschappelijke artikelen met elkaar te bespreken?

Hij heeft een petitie online gezet voor iedereen die hem wil steunen. Dat hebben tot nog toe 2185 mensen gedaan.

Hoger Onderwijs Persbureau