Film belicht nieuwe carrièremogelijkheden Diergeneeskunde

Veterinairen worden bij uitbraken van dieren op mensen overdraagbare infectieziekten regelmatig ingezet. Twee Utrechtse diergeneeskundigen laten in een korte film zien dat je met de studie Diergeneeskunde meer kan dan dierenarts worden.

Kiezen voor de studie Diergeneeskunde betekent niet automatisch dat je dierenarts wordt. Er zijn meer carrièremogelijkheden. Aankomende studenten Diergeneeskunde kunnen sinds kort zien wat er allemaal mogelijk is in de korte film ‘One Health Vets’, gemaakt door twee net afgestudeerden aan de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.

Slachtvee
De film volgt drie veterinairen die met een ruime blik naar het vak Diergeneeskunde kijken. Eentje daarvan werkt voor de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA), en ziet toe op de slacht en export van slachtvee. Een van de voorbeelden van een baan buiten de traditionele diergeneeskundige praktijk.

Diergeneeskundigen Merel Rooijmans en Tineke Kramer (beiden net afgestudeerd) hebben de film gemaakt. Met financiële steun van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) en faculteit in Utrecht konden ze een professioneel camerateam inhuren.

Campagne van Europese Commissie
Het idee van de film vloeit voort uit campagne van de Europese Commissie om meer samenwerking tussen artsen en dierenartsen bij de bestrijding van zoönotische infectieziekten te bewerkstelligen, het zogeheten 'one health'-principe.

Waar diergeneeskundigen uit andere landen kozen voor flyeren of t-shirts uitdelen om 'one health' op de kaart te zetten, daar kozen Merel en Tineke om een film te maken. "Het leek ons aardiger om iets te maken wat meer blijvend is."

Q-koorts
Merel Rooijmans zegt dat de expertise van diergeneeskundigen bij zoönosen (infectieziektes die kunnen worden overgedragen van dieren op mensen) vaak gevraagd wordt. “Neem bijvoorbeeld de Q-koorts. Daar heb je die kennis nodig om er achter te komen dat het afkomstig is van geiten, en het snel te tackelen.”

Overigens gaat Rooijmans zelf gewoon als traditioneel dierenarts aan de slag. Ze begint begin mei bij haar eerste baan. “Wat dat betreft ben ik niet het goede voorbeeld, ha ha. Maar dat maakt het niet minder belangrijk dat diergeneeskundigen ook elders nodig zijn.” Volgens haar is er bij het RIVM en het ministerie van Landbouw voldoende vraag naar veterinairen.

Vierjarige master
De Universiteit Utrecht is van plan om vanaf 2013 een vierjarige onderzoeksmaster aan te bieden op het gebied van infectieziekten die van dier op mens overdraagbaar zijn.

De opleiding is niet bedoeld voor bachelorstudenten Geneeskunde, Diergeneeskunde of Farmacie, maar voor talentvolle bachelorstudenten met een biomedisch profiel van buiten die opleidingen. Studenten volgen een multidisciplinair gedeeld curriculum, maar worden ook opgeleid tot volwaardig arts, dierenarts of apotheker.

EJH