Forse geldprijs voor duurzame toepassing van wetenschap

Tienduizend euro. Die niet te versmaden prijs kunnen creatieve onderzoekers volgende maand in de wacht slepen. Voorwaarde is dat zij hun wetenschappelijk onderzoek vertalen in een duurzame toepassing. De wedstrijd ‘Science2Business Challenge 2010’ is een initiatief van de Utrechtse incubator voor startende bedrijven Utrecht Inc.

De dit jaar voor het eerst te houden Science2Business Challenge heeft als doel de toepasbaarheid van kennis voor de maatschappij te stimuleren. De onderzoeker die de beste duurzame toepassing voor zijn of jaar onderzoek bedenkt, wint een creatieve wetenschappelijke sabbatical ter waarde van tienduizend euro. Tijdens de finale op 25 juni 2010 zullen drie finalisten, onder leiding van hoogleraar Herman Wijffels (Universiteit Utrecht), hun idee presenteren voor een deskundige jury.

Met het initiatief voor de nieuwe wedstrijd hoopt UtrechtInc een positieve bijdrage te leveren aan de zichtbaarheid van het duurzame onderzoek binnen de universiteiten. Om die reden vindt op de dag van de finale ook een symposium plaats over duurzame innovatie en ondernemerschap. Forumleden zijn ondernemer Ruud Koornstra, bedenker van onder andere de Pharox-ledlamp, Hjalmar van Raemdonck ondernemende wetenschapper en oprichter van Ephicas, en Marko Hekkert, hoogleraar Dynamiek van Innovatiesystemen in Utrecht.

Onderzoekers die aan de Science2Business Challenge willen meedoen kunnen zich tot 16 juni aanmelden door het beantwoorden van vijf vragen. Op 18 juni maakt de jury onder leiding van hoogleraar milieukunde Klaas van Egmond bekend welke drie kandidaten doorgaan naar de finale. Op die dag krijgen zij vijf minuten om hun idee te presenteren, waarna de jury de winnaar bekend zal maken.

EH