Ga toch fietsen!

In Utrecht zijn veel nuttige en nutteloze acties voor fietsers. Foto's: Roos van Tongeren.

Bus 11 en 12 zijn ’s ochtends een verschrikking. Een kwartier op elkaar geplakt wachten tot je eindelijk naar binnen kan, met je neus in een oksel belanden en ook nog eens niets om je aan vast te houden. Een probleem waar niets aan te doen is, tot de tram er is. Het alternatief is de fiets, daar worden steeds nieuwe plannen voor bedacht in Utrecht.

In de in augustus verschenen masterscriptie beweren Jos Hopmans en Sjors Honders dat 31,5 procent van de treinende studenten gebruik zou willen maken van een leenfiets om naar De Uithof te komen. Dit zou ideaal zijn om het in bus 11 en 12 een stuk rustiger te krijgen, totdat de sneltram in 2018 gaat rijden. Vooral voor studenten die uit het zuiden en oosten komen is het aantrekkelijk om vanaf de stations Utrecht Lunetten, Bunnik en Bilthoven op een leenfiets te stappen.

Uit de scriptie blijkt ook dat de leenfiets pas echt goed werkt als studenten er bijna gratis gebruik van kunnen maken, er altijd genoeg leenfietsen zijn  en de weersomstandigheden goed zijn. Daarnaast wordt een goedkope leenfiets nog aantrekkelijker als de OV-studentenkaart straks niet meer gratis is.

Groenlinks-raadslid Peter van Corler reageert via de website van de partij positief op het onderzoek. “Op de genoemde stations zijn al ov-fietsen beschikbaar, maar het aanbod van de fietsen zal flink uitgebreid moeten worden. Het verleiden van de studenten om hier gebruik van te maken, door goede communicatie en een lage prijs, is nodig om dit plan te laten slagen.” Donderdag 10 oktober – op de Dag van de Duurzaamheid - gaat Corler samen met D66-raadslid Bram Fokke in gesprek met verkeerswethouder Frits Lintmeijer.

Maar ook al kun je nu nog niet gratis een fiets lenen, fietsen naar De Uithof kan altijd. En hoewel het rondom het Centraal Station voorlopig nog niet echt gezellig fietsen is,  worden er veel dingen bedacht om het fietsen in Utrecht makkelijker en leuker te maken. Met wisselend succes.

Fietspompzuil
Zo plaatste ondernemer Duco Douwstra 20 fietspompzuilen in Utrecht. Een fietspompzuil is een grote, cilindervormige fietspomp aan een degelijk stuk beton, wat diefstal moet tegengaan. Hufterproof zijn ze niet; het exemplaar op het Janskerkhof ligt uit elkaar en  bij de Platolaan zit het handvat los. Ook de bijbehorende bandenplaksetjes ontbreken al.

Fietsstraten
De Prins Hendriklaan, Sophocleslaan en Platolaan, oftewel de route naar De Uithof vanaf het Wilhelminapark, ligt nu overhoop, want dit worden straks zogenaamde fietsstraten. Op zo’n straat heeft de fietser voorrang en wordt de maximum snelheid op dit traject verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. De meningen zijn verdeeld over zo'n fietsstraat. Een deel van de route is al klaar.

Speelse acties
Kunstenares Mapije de Wit bedenkt vaak kunstprojecten voor fietsers, zoals haar fietsliftplaatsbordjes. Op 19 augustus 2013 plaatste zij bordjes in de buurt van het Centraal Station waar je een lift van een andere fietser kon proberen te krijgen als bijvoorbeeld je fiets stuk was of als de bus niet meer reed. Op dit moment zijn ongeveer alle bordjes weer door de gemeente verwijderd (de foto is dan ook door RTV Utrecht gemaakt). Om mensen bewuster te maken van licht op de fiets, droeg zij tijdens de Fietsverlichtingscampagne van de Fietsersbond in 2012 een jurk gemaakt van fietslampjes. Maar dat is nog niet alles; in 2012 plaatste zij Barbies met bordjes bij stoplichten om mensen eraan te herinneren dat ze richting aan moeten geven.

Fietspoolplaats
In De Uithof zijn er ook voorzieningen voor fietsers. Zo zijn er meer dan tien jaar geleden fietspoolplaatsen opgezet, gele palen waar fietsers op elkaar kunnen wachten of op een grote knop om hulp kunnen vragen bij de beveiliging van de universiteit. De palen zijn ooit in het leven geroepen als middel tegen de serieverkrachter die actief was rond De Uithof. Nu staan ze nutteloos spinnewebben te verzamelen; de intercom doet het niet meer.

What The Fiets
De Uithof telt slechts één echte fietsenmaker, de Bike Inn onder het UMC. Dichterbij en goedkoper is What The Fiets, onder in het Van Unnikgebouw. Daar kun je voor 5 euro per keer zelf je fiets repareren of voor 10 euro een abonnement afsluiten waarmee je het hele jaar terecht kan. What The Fiets is ook dé plek voor goedkope fietsen, die vaak worden overgekocht van buitenlandse studenten die weer naar huis vertrokken zijn.

Weesfietsenactie
Het is verstandig je fiets in De Uithof niet te laten verstoffen, want jaarlijks is er een weesfietsenactie. Zo ook deze maand. Op 6 oktober zijn kapotte en verstofte fietsen in een stalling van de universiteit voorzien van een geel label. Hangt dit label er op maandag 28 oktober nog steeds, dan wordt de fiets verwijderd. De wezen worden naar het Fietspunt gebracht en kunnen nog tot 22 november worden teruggekocht voor 12,50 euro. Moet je wel je fietssleutel meenemen.

Ken jij nog leuke fietsacties in Utrecht? Laat het weten in een reactie!