Geen collegeld meer terug in Maastricht

Uitblinkers aan de Universiteit Maastricht krijgen vanaf volgend jaar niet langer hun collegegeld vergoed. Het college van bestuur gaat de top-drie-procent-regeling afschaffen en het geld besteden aan beurzen voor armlastige topstudenten.

De UM voerde de regeling in collegejaar 2007-2008 in om topstudenten aan te trekken en betere studieprestaties aan te moedigen. Wie op basis van zijn cijfers tot de beste drie procent van zijn faculteit behoorde, kreeg zijn collegegeld terug. In 2010 kostte die regeling zeven ton. Dat geld besteedt de universiteit bij nader inzien liever aan het werven van talentvolle, arme studenten, schrijft universiteitskrant Observant. Ook de dreigende bezuinigingen spelen een rol.

Studenten die dit jaar zijn begonnen aan een studie in Maastricht komen nog wel in aanmerking voor de regeling. De universiteit zou anders problemen kunnen krijgen met klachten van topstudenten die beweren speciaal voor de regeling naar Maastricht te zijn gekomen.

Hoger Onderwijs Persbureau