Geen diplomafraude HvA

De Onderwijsinspectie maakt zich zorgen over de studie commerciële economie van de Hogeschool van Amsterdam en doet daar de komende weken verder onderzoek.  Wel heeft ze geconstateerd dat er geen sprake is van diplomafraude.

Dat bracht de HvA vanochtend naar buiten en wordt bevestigd door een woordvoerder van de Inspectie. In december berichtte De Telegraaf over ‘grootschalige diplomafraude’ bij de instelling, het zou om meer dan tienduizend diploma’s gaan. Daarop besloot de Onderwijsinspectie onderzoek te doen.

In een memo aan het personeel schrijft Bussemaker dat de kwaliteitsproblemen bij de economische opleidingen de inspectie “wél zorgen baren”. De komende tijd zal de Inspectie daarom de verbeterplannen monitoren. “De hogeschool heeft zelf problemen geconstateerd en is bezig met verbeteringen, wij houden de vinger daarbij aan de pols”, aldus een woordvoerder van de Onderwijsinspectie.

In november lekte een intern auditrapport van de HvA uit over de situatie bij de opleidingen international management en trade management Asia. Daar zouden grote organisatorische problemen zijn. In december trokken docenten in een brief aan de bel: ze hadden geen vertrouwen meer in het management en stelden dat er een angstcultuur heerst bij de opleidingen.

De definitieve conclusies van de Onderwijsinspectie volgen naar verwachting voor de zomer.