Geen extra voorlichting over lenen

Staatssecretaris Van Bijsterveldt neemt geen extra maatregelen om jongeren beter te informeren over de voorwaarden en gevolgen van een studielening. SP-Kamerlid Van Dijk had daarom gevraagd omdat onder studenten veel onwetendheid omtrent lenen heerst.

Uit een onderzoek van het Nibud begin dit jaar bleek dat onder studenten misverstanden bestaan over de voorwaarden en gevolgen van het afsluiten van een lening bij de IB-Groep. Zo denkt zeven procent van de studenten dat geen rente betaald hoeft te worden, terwijl die in werkelijkheid 2,4 procent is.

Van Dijk stelde voor de voorlichting over de studielening te verbeteren. Maar volgens Van Bijsterveldt gebeurt er al veel. Zo kan iedere student persoonlijk uitrekenen wat de gevolgen zijn van een lening voor zijn huishoudboekje. “Het blijk bijzonder lastig om alle jongvolwassenen bewust te maken van de langetermijneffecten van het lenen van geld.”

Een deel van de onwetendheid wordt verklaard doordat ook studenten die zelf geen aanvullende lening hebben aan de enquête van het Nibud deelnamen. Zij hebben dus niet direct belang bij de juiste informatie. Studenten die wel lenen zijn actiever op zoek naar kennis over de precieze leenvoorwaarden, zegt de staatssecretaris.

Aanvullende voorlichting vindt Van Bijsterveldt daarom niet nodig. Ook plannen van Van Dijk om studenten hun handtekening te laten zetten als ze hun lening willen ophogen, of om afgestudeerden ieder kwartaal een overzicht van hun studieschuld te mailen, zijn volgens Van Bijsterveldt overbodige maatregelen. Ze geven eerder meer administratieve rompslomp dan dat ze bijdragen aan het oplossen van onwetendheid over studieleningen onder studenten.

HOP