Geen landelijk overschot aan donoren

Steeds meer mensen zijn bereid hun lichaam na hun dood ter beschikking te stellen aan de wetenschap. Maar berichten dat er een landelijk overschot aan donoren is, kloppen niet volgens de Nederlandse Anatomen Vereniging.

Drie van de acht universitair medische centra hebben inderdaad een tijdelijke registratiestop ingesteld, zegt NAV-voorzitter Marco de Ruiter, hoogleraar klinische en experimentele anatomie bij het Leidse Universitaire Medische Centrum. Het gaat om de umc’s van Groningen en Utrecht, die al eerder in de publiciteit waren, en om een derde umc, dat dit niet wereldkundig maakte.

De Ruiter begrijpt wel waarom: “De stop is vaak heel tijdelijk. Door de publiciteit rond de registratiestop, met krantenkoppen als ‘leuren met lijken’, ontstaat onzekerheid bij mensen die in hun codicil hebben laten opnemen dat zij hun lichaam beschikbaar stellen. Zij hebben voor hun gevoel een ingrijpende beslissing genomen en willen natuurlijk graag dat er aan hun wens gevolg wordt gegeven”, zegt De Ruiter.

“De umc’s willen die garantie zoveel mogelijk kunnen geven. Daarom mag het bestand met toekomstige donoren niet te klein, maar ook niet te groot zijn. Potentiële donoren moeten daarom evenmin afgeschrikt worden.”

Overigens kan pas na overlijden worden geconstateerd of een lichaam geschikt is voor wetenschappelijke doeleinden. Dat gebeurt dan volgens de afspraken die in het codicil zijn vastgelegd.