Geen lange rijen in De Uithof

Ook in De Uithof kan er gestemd worden voor de Provinciale Statenverkiezingen. Er zijn drie stembureaus aanwezig, een bij de faculteit Communicatie en Journalistiek en twee in het Van Unnikgebouw. Lange rijen staan er niet, maar het loopt lekker door.

Rond twaalf uur ’s middags hebben 310 mensen hun stem uitgebracht bij een van de stembureaus in het Van Unnikgebouw. “Het loopt niet storm, maar er komen telkens wel wat mensen om hun stem uit te brengen”, vertelt Léon, stembureaulid en student Sociale Geografie. Volgens Léon zijn studenten fanatiek als het om stemmen gaat. “Studenten vinden politiek belangrijk, het gaat om je toekomst. De maatregelen die het kabinet wil invoeren in het hoger onderwijs hebben denk ik ook een positief effect op de opkomst vandaag.”

Tessa, student Pedagogische Wetenschappen, vindt de stembureaus in De Uithof een goed initiatief. “Het zal zeker meer mensen aantrekken, het is lekker makkelijk.” Ze heeft zojuist op Groenlinks gestemd. “Veel studenten die ik ken, stemmen Groenlinks. Ik ben nogal links, ik zal nooit voor een rechtse partij kiezen.” Jantine, student journalistiek, is ook erg blij met de mogelijkheid om in De Uithof te stemmen. “Ik ben vandaag van negen tot negen druk bezig met mijn studie. Veel tijd om naar een stembureau te gaan heb je dan niet. Dus het is erg handig voor mij dat ik dat tussen al het werk door even kan doen.”  Op welke partij ze gaat stemmen, daar is ze nog niet helemaal over uit. “Het gaat sowieso een linkse partij worden”, vertelt Jantine.

Bij het stembureau op de faculteit Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht loopt het ook nog niet storm. “Vanochtend moesten mensen wel even in de rij staan, toen wilde iedereen opeens stemmen”, vertelt Marleen, een van de stembureauleden. “Daarna werd het wel weer rustiger, maar er blijven wel studenten komen. Er zijn in de loop van de ochtend ongeveer 240 mensen langsgeweest”, aldus Marleen.

Léon denkt dat er nog veel mensen hun stem komen uitbrengen. “Aan het einde van de middag zal het nog wel een stuk drukker worden.” Voorspellingen over de uitslag durft hij niet te doen. “Ik heb geen idee op wie iedereen stemt, dat zeggen ze niet tegen ons. Waar ik wel zeker over ben, is dat het tellen van de stemmen nog een hele klus gaat worden vanavond.”