Geen oranje appeltje, wel bezoek aan koningin

Het Orca-project ‘Sport op School’ krijgt op 21 mei geen Appeltje van Oranje van het Oranjefonds. Orca behoorde tot de tien genomineerde bijzondere sociale initiatieven. De roeiers inspireren via de Stichting Move inmiddels wel andere studentsporters.

Tijdens het project Sport op School roeiden Orca-leden samen met leerlingen van een scholen uit Utrechtse achterstandwijken. Ook werd samen met kinderen in Hoograven een speeltoestel ontworpen en met Zuilense jeugd gewerkt aan levensgrote muurtekeningen. Dit alles in samenwerking met woningbouwcorporatie Mitros.

Sport op School leidde tot de oprichting van de Stichting Move. Via deze stichting zijn inmiddels ook andere studentensportverenigingen maatschappelijk actief geworden. In Utrecht gingen leden van de hockeyvereniging USHC en van de studentenklimvereniging USAC met basisschoolleerlingen aan de slag.

Volgens programmadirecteur Hanneke Schreuders is het jammer dat het Utrechtse studenteninitiatief niet tot een van de drie winnaars van de Appeltjes van Oranje, een beeldje gemaakt door koningin Beatrix, en een prijzenbedrag van 15.000 euro is uitgeroepen. Zij is echter verheugd dat vertegenwoordigers van de tien genomineerde projecten zijn uitgenodigd voor de uitreiking. Daarbij zullen prinses Máxima, prins Willem-Alexander en koningin Beatrix zelf aanwezig zijn. “We mogen in ieder geval naar het Paleis!!!!”

XB