Gemeente schermt studentencomplex weer af van tippelzone

De doorgang van de tippelzone op de Europalaan naar het City Campus Max wordt ’s avonds en ’s nachts opnieuw geblokkeerd. Enkele maanden geleden ramde een vrachtwagen een hydraulische paal op die plek, waarna bezoekers van de tippelzone het studentencomplex ongehinderd konden bereiken.

Vanavond (maandag) om zeven uur worden voor het eerst betonnen blokken op het wegdek geplaatst. Volgens een woordvoerder van de gemeente gaat het om een tijdelijke maatregel totdat er een nieuwe hydraulische paal kan worden geïnstalleerd. De blokken zullen elke ochtend om zes uur weer worden verwijderd.

In het AD/Utrechts Nieuwsblad van vanochtend protesteerde bewoonster Jody van den Brink nog tegen het feit dat de paal niet vervangen werd. Er zou sprake zijn van een juridische procedure over de vraag wie de paal, die 50.000 euro kost, moest betalen.

Bewoners hadden volgens Van den Brink last van langsscheurende auto’s en vervelende opmerkingen vanuit auto’s van bezoekers van de tippelzone. Ook zouden klanten nu niet naar de officiële afwerkplekken rijden, maar in de omgeving van het studentencomplex aan hun gerief komen.

Zelf werd Van den Brink enige tijd geleden uitgenodigd in te stappen bij een haar vreemde man, toen ze ’s ochtends vroeg bij de bushalte zat te wachten. “Ik stond met mijn mond vol tanden.” Ze riep daarop medebewoners op soortgelijke ervaringen aan haar door te geven, zodat die gebundeld aan de politie overhandigd konden worden. Dit was nog niet gebeurd.

Hoewel de gemeente aangeeft slechts een paar meldingen van vervelende situaties te hebben gekregen, is nu toch snel actie ondernomen. “Vanwege de zomerperiode lag alles even stil”, luidt de verontschuldiging.

XB