Gemeenteraad wil geen tijdelijk rugbyveld in De Uithof

De Utrechtse studentenrugbyverenigingen kunnen dit voorjaar niet in De Uithof blijven trainen. De Utrechtse gemeenteraad verwierp donderdagavond een motie van D66 waarin het gemeentebestuur werd opgedragen om bij de bouw van een nieuw Transferium aan de Upsallalaan één veld tijdelijk te sparen.

De Utrechtse studentenvoetbal- en rugbyverenigingen Odysseus ’91, USRS (mannen) en RUS (vrouwen) moeten na de jaarwisseling noodgedwongen wedstrijden spelen op sportcomplexen elders in Utrecht. De rugbyers zullen bovendien ook elders moeten trainen. In februari begint de bouw van een grootschalige parkeervoorziening op de huidige speelvelden van de clubs. Vervangende velden die de universiteit aan de andere zijde van de Upsallalaan aanlegde, zijn niet op tijd klaar.

De Utrechtse D66-fractie zag nog mogelijkheden om tijdens de eerste maanden van de bouwwerkzaamheden een trainingsveld voor de rugbyers in gebruik te houden. Een motie daartoe werd donderdagavond in de gemeenteraad echter verworpen. Alleen de raadsfracties van VVD en SP steunden D66. De overige partijen namen genoegen met de toelichting van het gemeentebestuur. Dat stelt dat de verenigingen al hulp is toegezegd om de veldenproblematiek in de komende maanden te verlichten.

XB