Gerard en Koen: ‘nog geen prille gelukjes’

Tijdens de UIT portretteert de DUB-redactie elke dag een mentorkoppel. Economiestudent Gerard (21) en informaticastudent Koen (24) vormen een duo voor Veritas. Zij werden woensdag benoemd tot ‘mentorkoppel van de dag’.

Wat maakt jullie mentorgroepje zo speciaal?

Gerard: Eva loopt met ons mee en zij is blind. We denken dat die wedstrijd voor ‘mentorkoppel van de dag’ doorgestoken kaart is. De ICU (Introductiecommissie Utrecht, red.) kwam gisteren al langs om te kijken hoe het ging. En het gaat heel goed. Ik denk dat ze ons daarom uitgekozen hebben.

Hoe gaat dat dan, met een blinde in je mentorgroepje?

Gerard: Je moet haar de hele tijd aan de hand meenemen. Maar ze kan aan alles meedoen. Vanmiddag gaan we zwemmen en dan zwemt ze ook gewoon mee.

Koen: Soms gebeurt er iets onverwachts. Gisteren hebben we blikken gegooid. Toen raakte ze de gozer die de blikken neerzette.

Zijn jullie speciaal geselecteerd om Eva te begeleiden?

Koen: Nee, we werden gewoon maandagochtend ingedeeld, net als de rest. Ze hebben vijf minuten van te voren wel even gezegd dat ze blind is. Dat is toch wel handig om te weten.

Hebben jullie al spijt dat je mentor bent geworden?

Gerard: Nee, absoluut niet. We hebben het vorig jaar ook gedaan en dat is toen goed bevallen, dus doen we het dit jaar lekker weer.

Wat is er zo leuk aan?

Gerard: Je mag de hele week mensen door de stad heen begeleiden

Koen: Je mag een beetje chillen en een beetje zuipen. Je leert nieuwe mensen kennen. En je mag meedoen aan workshops die stiekem best leuk zijn. We zijn wezen stijldansen, net als vorig jaar. Eerst vindt iedereen dat niks, maar achteraf vinden ze het heel grappig.

Hoeveel eerstejaars hebben jullie in je groepje zitten?

Gerard: We begonnen met veertien en dat zijn er nu ongeveer twaalf, maar het is gisteravond laat geworden dus we zijn nog niet compleet.

Zijn er al eerstejaars uit jullie groepje verliefd geworden?

Koen: Nee. Er zijn nog geen prille gelukjes.

Worden jullie volgend jaar weer mentor?

Gerard: Ik ga in januari naar Amerika, dus dat wordt lastig met inschrijven.

Koen: Nee, ik heb het nu twee jaar gedaan. Ik denk dat ik volgend jaar mee ga helpen met de introductie van Veritas.

Casper Wolfert