Gerrit van Meer nieuwe bètadecaan

Hoogleraar membraan-enzymologie Gerrit van Meer (1953) treedt per 1 januari 2011 aan als decaan van de faculteit Bètawetenschappen. Vice-decanen in het nieuwe bestuursteam worden wiskundige Ieke Moerdijk (onderzoek) en bioloog Rens Voesenek (onderwijs). De laatste is op dit moment hoofd van het departement Biologie.

Gerrit van Meer studeerde in Utrecht biologie en scheikunde. Hij promoveerde in 1981 op het proefschrift 'Transbilayer distribution and mobility of phospholipid in mammalian plasma membranes'. Na een periode als onderzoeker in het European Molecular Biology Laboratory in Heidelberg, trad hij in 1987 in dienst van de UU als celbioloog.

In 1997 werd hij hoogleraar celbiologie bij het Amsterdamse AMC, maar al in 2001 keerde hij terug naar Utrecht, nu ais hoogleraar membraan-ezymologie in het Bijvoet Centrum.

Op bestuurlijk gebied bekleedde Van Meer diverse functies, waaronder die van voorzitter van de graduate school Life Sciences.

EH