Gratis reizen op 5 mei; not

Het is te duur om alle studenten met een ov-kaart vrij reizen te geven op 5 mei. Jammer als ze zich vergissen, maar ze moeten uiteindelijk zelf uitzoeken wanneer ze wel en niet moeten betalen voor het openbaar vervoer.

Dat antwoordt staatssecretaris Zijlstra van OCW op kamervragen over Bevrijdingsdag en de studenten-ov-chipkaart. Hij verwijst naar de website van DUO en www.studentenov-chipkaart.nl.

Op donderdag 5 mei mochten studenten met een weekendkaart gratis met het openbaar vervoer reizen, terwijl studenten met een weekkaart moesten betalen. Dat vonden veel studenten verwarrend: is 5 mei een officiële feestdag? Niet iedereen heeft toch vrij?

Volgens de Algemene Termijnenwet is 5 mei een officiële feestdag, legt Zijlstra uit, maar dat is niet hetzelfde als een officiële vrije dag: het verschilt per branche. Overigens hoefden medewerkers van hogescholen en universiteiten die dag niet te werken.

“Mogelijk is bij sommige studenten verwarring ontstaan doordat op de website van De Nederlandse Spoorwegen informatie stond voor overige abonnementhouders”, speculeert Zijlstra. “In dat overzicht ontbreekt 5 mei als feestdag en werden studenten tijdelijk niet doorverwezen naar de website van DUO.”

De NS en DUO gaan overleggen over betere voorlichting.