GroenLinks kiezers willen hoger onderwijs meest ontzien

Kiezers investeren liever in de zorg (60 procent) dan in het onderwijs (27 procent), blijkt uit een steekproef door TNS Nipo. De helft vindt bezuinigingen op het hoger onderwijs acceptabel; voor het vmbo en mbo is dat maar een kwart.

De steekproef werd uitgevoerd in opdracht van de Volkskrant. Vooral PVV-kiezers (74 procent) willen dat er minder geld gaat naar universiteiten en hogescholen. Bij GroenLinks is het juist andersom: 73 procent van de kiezers is tegen bezuinigingen op het hoger onderwijs.

Een meerderheid van de ondervraagden wil niet dat de basisbeurs wordt afgeschaft. Zestig procent stemt in met de stelling ‘ook al zijn bezuinigingen nodig, de studiefinanciering mag niet worden afgeschaft en vervangen door een sociaal leenstelsel’. Wordt de stelling anders geformuleerd (‘in het licht van de bezuinigingen is het een goed idee om de studiefinanciering af te schaffen en een sociaal leenstelsel in te voeren’), dan is dat nog maar 52 procent.

HALSEMA

Dat de verkiezingscampagnes op volle toeren draaien, werd intussen goed duidelijk in De Uithof. Terwijl Job Cohen op 3 juni om elf uur het Educatorium binnen wandelde voor een debat met studenten en medewerkers, draaide nog geen tien minuten later de campagnebus van GroenLinks het plein voor de UB op. "Is Job hier vandaag ook?" vroeg Halsema verbaasd. "Arme man, dat hij nu binnen moet zitten, hij kan wel een beetje zon gebruiken."

Terwijl de voormalige UU-studente de ene na de andere oude bekende de hand schudde, warmde lijstduwer Vincent Bijlo het publiek op met een korte conference: “Balkenende is wel erg diep gezonken, hij wil nu zelfs met GroenLinks samenwerken.’ Vervolgens gaf een ontspannen Halsema het startschot voor de door jongerenorganisatie Dwars georganiseerde download-ontsnappings-race, waarna de karavaan weer verder trok.

Hoger Onderwijs Persbureau / EH