Groningse studenten opvallend braaf

Groningse studenten gedragen zich heel keurig. Ze komen nauwelijks in de problemen met drugs, geweld en criminaliteit. Ook hun drankgebruik valt wel mee en ze hebben zelden onveilige seks.

Dit blijkt uit onderzoek van politie, gemeente en universiteit in Groningen, meldt universiteitskrant UK. De onderzoekers klinken blij verrast, want het imago van studenten is volgens hen totaal anders: daarin staan bier drinken en feestvieren centraal.

Maar dat valt dus allemaal wel mee. Ze drinken weliswaar “veel meer” dan hun leeftijdgenoten, maar het drinkgedrag van de gemiddelde student mag eigenlijk geen naam hebben: tien drankjes per week. Verenigingsleden kijken dieper in hun glaasjes, want die drinken er over het algemeen 21 per week.

Binge-drinking

Overigens doet de helft van de studenten bij het uitgaan wel eens aan binge-drinking: dan slaan ze vijf of meer glazen alcohol in korte tijd achterover. Onder verenigingsleden doet driekwart dit wel eens. Bijna één op de zes studenten kan zich op sommige ochtenden niet meer precies herinneren wat er de avond ervoor allemaal is gebeurd.

Het onderzoek bevestigt verder een oud vermoeden: “Er is een relatie tussen drankgebruik en slechtere studieresultaten, agressie en criminaliteit (onder mannen) en onveilige seks (onder vrouwen).”

Wat moet er gebeuren met het onderzoek? “Het grote verschil tussen werkelijkheid en waarneming kan een belangrijk uitgangspunt zijn voor beleid”, opperen de onderzoekers. “Het excessieve gedrag van een kleine minderheid bepaalt nu het beeld van ‘de student’.”

Hoger Onderwijs Persbureau