Grote belangstelling voor Utrecht Bereikbaar Pas

Veel medewerkers lijken interesse te hebben voor de gratis OV-pas die de universiteit dit najaar verstrekt. Woensdagochtend stond er tijdens de eerste aanvraagronde in de hal van Drift 21 al een rij.

De universiteit verwacht dat het autoverkeer naar De Uithof de komende maanden last zal ondervinden van wegwerkzaamheden in de regio. De instelling heeft zich daarom aangesloten bij het project Utrecht Bereikbaar. Werknemers kunnen van september tot en met december de beschikking krijgen over een pas die gratis toegang geeft tot de stads- en streekbussen en trams in de gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Vianen, Maarssen, De Bilt, Zeist en Bunnik. De universiteit betaalt de kosten van de pas (25 euro) uit arbeidsvoorwaardegelden.

Deze week worden medewerkers in de gelegenheid gesteld de pas aan te vragen bij een mobiele intakebalie. Voorlopig zijn er duizend passen beschikbaar gesteld.

Woensdagochtend stond de balie in de hal van Drift 21. Even over half tien waren al meer dan honderd medewerkers gefotografeerd en geregistreerd.

Tatiana Bruni, docent/tutor aan het University College Utrecht, was een van hen. Bruni is blij met het initatief. Toch is het niet zo dat ze met de pas de overstap maakt van auto naar OV. Ze reist nu al met trein en bus. “Ik woon in Brabant, maar ik ga zelden met de auto. Zelfs zonder wegwerkzaamheden is zo’n autorit geen pretje. En dan moet je hier ook nog een parkeerplek zien te vinden.”

Voor Bruni is het voordeel dat ze niet meer hoeft te betalen voor haar busritten in Utrecht. “Maar dat is alles bij elkaar nog best een behoorlijk bedrag.”

Donderdag en vrijdag kunnen medewerkers in De Uithof een pas aanvragen. Tussen 9.00u en 17.00u staat de mobiele intakebalie in de hal van het Ruppertgebouw.

XB