Grote netwerkstoring op universiteit

UU-medewerkers in De Uithof en de binnenstad kunnen al de gehele ochtend niet of nauwelijks mailen, internetten en bellen. Ook Blackboard ligt plat.

De netwerkstoring startte al vroeg in de ochtend. Naar de oorzaak wordt nog gezocht, laat ict-directeur Ineke Molenaars telefonisch weten. Alle aan het netwerk verbonden diensten, zoals internet, mail, telefonie en ook Blackboard hebben last van de storing.

Telefonie, internet en Blackboard werken sinds iets na tienen weer. De universitaire mail is nog onbereikbaar. Molenaars om half 11: "We herstarten op dit moment enkele servers. We hopen dat de problemen over een half of een uur geheel opgelost zijn."

Om de storingspagina van het ICT Servicecentrum is iets na half elf een bericht verschenen, met de volgende mededeling: "Op dit moment zijn de meeste diensten hersteld met uitzondering van Solis-mail en telefooncentrales, waaronder de servicedesk (Gmail voor studenten is wel bereikbaar)."

Update 11:30 uur: Inmiddels zijn alle diensten waaronder ook Solismail weer bereikbaar, meldt het ICT Service Centrum. Mail verstuurd vanuit externe adressen kan wel nog met "aanzienlijke vertraging" binnenkomen. Dit probleem verschilt per gebruiker.