Grunberg favoriet om Mulisch op te volgen

De nieuwe grote drie zijn volgens DUBlezers Arnon Grunberg, A.F.Th van der Heijden en Hella Haasse. De gelukkige winnaar van onze boekenbon is Lenn Lamkin die naast Haasse ook koos voor Kristien Hemmerechts en Connie Palmen als opvolgers van Mulisch, Reve en Hermans.

De reacties over de opvolger(s) van wijlen De Grote Drie verrasten. Naast dat er met losse flodders werd geschoten, werden er ook echt inhoudelijke argumenten gegeven voor de voorgedragen opvolgers. Zo hield Lucinda een warm pleidooi voor Arthur Japin: ‘Hij  behandelt vele - voor veel mensen relevante en aansprekende - thema's; met name de worsteling van de hoofdpersoon om geaccepteerd te worden binnen een veeleisende samenleving staat centraal.
Hij weet, in het kort, historische feiten en een groot aantal actuele thema's om te smelten in een verhaal dat je in één ruk uitleest.’

Sjoerd schrijft dat we in deze nieuwe tijden misschien niet alleen naar traditionele schrijvers moeten kijken. Ook columnisten en twitteraars moeten volgens hem in aanmerking komen.

De nominatie van Grunberg deed veel stof opwaaien: vindt de één hem mediageil en overschat, de ander vindt de schrijver geëngageerd en diep. Daardoor vond een derde dat Grunberg in elk geval goede kans maakte om De Grote Drie op te volgen, want die werden door de één de hemel in geprezen en door de ander verguisd.

Dan Lenn Lamkin, onze winnares van de verloting van een boekenbon. Zij noemt drie vrouwen van wie Hella Haasse toch wel haar voorkeur heeft. “Het punt is dat ik de boeken van deze drie vrouwen altijd met plezier heb gelezen en zo’n zelfde soort plezier heb ik nooit beleefd aan de boeken van De Grote Drie. Ik heb denk ik een identificatieprobleem met grote mannen. Dat probleem heb ik met de drie grote vrouwen niet.”

Lamkin leest per twee weken toch zeker één literair werk uit. “Hoewel ik sinds er kinderen in mijn leven zijn niet kies voor de meest ingewikkelde boeken. Zo heb ik echt geprobeerd om De alchemist uit te lezen, maar dat is me niet gelukt. Nu ben ik bezig met het nieuwste boek van Isabel Allende Het eiland onder de zee en dat gaat goed.”

De boekenbon wil ze gaan inruilen voor Koken met Sylvia  Witteman, de beste recepten en een beginselverklaring.

GK