Haagse docent betaald per afstudeerder

Een freelance docent van de Haagse Hogeschool kreeg alleen betaald als zijn studenten daadwerkelijk afstudeerden. Dat meldt actualiteitenprogramma EenVandaag vanavond.

EenVandaag kreeg het contract met de ‘prestatiebeloning’ in handen. De docent zou 1.200 euro per afstudeerder krijgen. Politici reageren ontzet en noemen de afspraken “onbestaanbaar” en “zeer ongewenst”.

Vooruitlopend op de uitzending laat de Haagse Hogeschool weten dat het om een freelance docent van de opleiding facility management gaat. Deze docent ‘uit het werkveld’ begeleidde enkele afstudeerders. Hij was daarbij de ‘tweede beoordelaar’ en dus mede verantwoordelijk voor het eindcijfer.

Het college van bestuur noemt de handelwijze onacceptabel. “Wij zullen ervoor zorgen dat dit niet meer voorkomt”, aldus de verklaring.

Gisteravond twitterde VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas al over de komende uitzending van EenVandaag. “Vandaag helaas weer voorbeeld van hogeschool die studiesucces vertaalt in studenten aan diploma helpen... Waar is trots in HO? #delatomhoog”, aldus Lucas. En kort erna: “Goede nieuws is dat wantoestanden in hoger onderwijs nu echt naar buiten komen en besturen de boodschap beginnen te begrijpen. #glashalfvol