Helder nieuwe studentenpartij bij verkiezingen U-raad

Net als vorig jaar hebben studenten ook bij de komende U-raadsverkiezingen de keus uit drie lijsten. Behalve op lijst VUUR en de PvdUS kunnen zij tussen 17 en 21 mei ook stemmen op lijst Helder.

Uit de kandidatenlijsten die vandaag door het Centraal Stembureau zijn vastgesteld, blijkt dat de lijst van VUUR qua samenstelling het meest divers is. In de top twaalf van de door Ankie Dols (Sociale Wetenschappen) aangevoerde lijst zijn niet alleen alle zeven faculteiten vertegenwoordigd, maar telt ook het University College een kandidaat.

Net als VUUR gaan ook de twee andere partijen de verkiezingsstrijd in met een vrouwelijke lijsttrekker. Kristel van der Woerdt (PvdUS) voert een lijst aan met onder de eerste twaalf kandidaten liefst acht REBO-studenten. Van de elf kandiadten op Lijst Helder, met als nummer één Anastacia Grebenchtchikova, hebben er zeven een bèta-achtergrond.

Opmerkelijk is het ontbreken van de vorig jaar zo enthousiast van start gegane lijst Meer Computerwerkplekken in de Uithof (McWUB). Volgens voormalig lijsttrekker en huidig U-raadslid Marijn de Vries was het aanvankelijk de bedoeling om met McWUB door te gaan. Maar toen duidelijk werd dat Grebenchtchikova plannen had voor een eigen lijst, heeft beoogd McWUB-lijsttrekker Maurits van der Drift een stapje terug gedaan. De Vries: "Onze ideeën lopen parallel en zo wilden we onnodige tweespalt voorkomen.”

De Vries geeft toe dat hij als U-raadslid minder potten heeft kunnen breken dan hij vooraf verwacht had. “Als ik heel tevreden was geweest over wat ik bereikt heb, had ik er misschien meer aan gedaan om de naam McWUB te handhaven. In de gegeven situatie vond ik het geen probleem dat de nieuwe lijsttrekker de voorkeur geeft aan een andere naam.”

EH