Henny Ram maakt opnieuw beste film

Henny Ram, medewerker van het Facilitair Service Centrum, mocht afgelopen zondag voor het tweede achtereenvolgende jaar de eerste prijs van het jaarlijkse cinema- en literatuurfestival Utrecht over Utrecht in ontvangst nemen. Samen met Willem van der Putten maakte hij de documentaire Het mirakel van een medicus-hardloper.

In zijn vrije tijd neemt Ram (52)  regelmatig de camera ter hand. Als hij wat tegenkomt dat hem intrigeert, gaat hij aan de slag. Zo ook met de documentaire van de hardloper. “Die man zag elke dag in Overvecht voorbij rennen. Ik dacht, daar wil ik meer van weten. Toen heb ik hem aangesproken en het bleek een internist oncoloog te zijn van het UMC die elke dag 18 kilometer naar zijn werk loopt. Dat vond ik zo mooi, dat ik gevraagd heb daar een film over te mogen maken.”

De film vertelt het verhaal van de medicus Bernard Zonnenberg die de oproep van meer beweging heel letterlijk nam en elke dag naar zijn werk hardloopt. In 2003 krijgt hij rugklachten krijgt en wordt zelfs geopereerd. Hij herstelt miraculeus en loopt binnen een maand weer halve marathons. Zijn dagelijkse run naar het UMC gebruikt hij om na te denken. Zo doet hij mee aan het onderzoek naar leverkanker waarbij radioactieve holmium bolletjes in een lever met een tumor worden gebracht. Tijdens het hardlopen bedacht hij een oplossing om die bolletjes inde lever te brengen.

Vorig jaar kreeg Ram ook al de eerste prijs. Die film ging over Trui van Lier, de studente die rechten studeerde en preses was van gezelligheidsvereniging UVSV. In 1940 stopte ze et haar studie om een crèche te beginnen voor onwettige Duitse kinderen. Die opvang gebruikte ze als dekmantel voor Joodse kinderen die moesten onderduiken. Zo heeft ze in deze ‘Kindjeshaven’ aan de Prins Hendriklaan bij het Wilhelminapark honderden kinderen van de dood gered.

De Rabobank Cinema Award levert Ram 4000 euro op. De film is al uitgezonden op RTV Utrecht en zal binnenkort herhaald worden. Voor volgend jaar is Ram al weer met een nieuw project bezig, namelijk over het middenschip van de Domkerk.

(Foto: Hans van Leeuwen)