Here comes the sun

Het is een prachtig licht en transparant gebouw, het nieuwe David de Wiedgebouw, daarover zijn alle bewoners het volmondig eens. Jammer alleen dat de zonwering bij de aankleding over het hoofd is gezien.

Directeur Klaas Druijf van de faculteit Bètawetenschappen deed er maandag tijdens de vergadering van de faculteitsraad niet ingewikkeld over. Tijdens de bouw was lang gepraat over de beste manier om de zuidkant van het gebouw tegen de zon te beschermen. Omdat men er niet uitkwam, was besloten het onderwerp maar even naar een later moment te verschuiven. En ja, in de drukte was het vervolgens aan de aandacht van iedereen ontsnapt. Foutje. Kan gebeuren.

Het nieuwe gebouw kwam in de vergadering ter sprake omdat de inhuizing wat trager verloopt dan was voorzien. Dat komt, legde het bestuursteam uit, omdat er een zeer strak tijdschema is gehanteerd. Daardoor moesten er op het moment van de geplande verhuizing nog zoveel ‘kleine laatste dingetjes’ in de kamers gebeuren dat de werklieden de onderzoekers vreselijk voor de voeten zouden hebben gelopen als de verhuizing op het geplande tijdstip van start zou zijn gegaan.

“Daarom is besloten tot een paar weken uitstel”, zei Druijf. “We hadden bij het begin van de bouw ook voor zekerheid kunnen kiezen en dus voor een later tijdstip om te verhuizen, maar afgezien van deze kleine vertraging lopen we keurig op schema, zowel qua tijd als qua financiën. Ik denk dus dat het uiteindelijk toch goed is geweest dat we voor deze strakke planning hebben gekozen.”

Hoewel de raad wat kleine klachten van gebruikers aan het bestuur doorgaf, waren de raadsleden het in grote lijnen met hun directeur eens. Het gebouw is inderdaad een enorme aanwinst voor de faculteit en de strakke planning verdient een compliment. Maar er moet nu wel snel werk van de zonwering worden gemaakt. Dat gaat gebeuren, beloofde Druijf.

EH