Hoe de universiteit werkt

Waarom zouden studenten niet hun eigen onderwijsprogramma mogen maken? De kritische studenten hebben een cursus opgezet samen met antropologiedocente Fabiola Jara Gomez over de universiteit zelf. Donderdag 30 juni presenteren ze de resultaten.

“Het is nog niet zo makkelijk om zelf verantwoordelijk te zijn voor een cursus”, concludeert Alex Beunder (24), lid van de kritische studenten, student Liberal Arts  en nauw betrokken bij de cursus ‘How does University work’. “Maar leerzaam is het zeker. Je voelt je toch extra betrokken.” In februari meldden zich 25 studenten. Zijn volgen een ‘tutorial’ bij culturele antropologie en krijgen daarvoor 7,5 ects. “Binnen ons vakgebied krijgen studenten de ruimte om een deel van het onderwijs zelf in te vullen. Dat kan elders, als ze op stage zijn. Maar ze kunnen zich ook onder begeleiding van een docente verdiepen in thematiek die niet in het reguliere programma zit”, legt docente Fabiola Jara Gomez uit.

Gekozen werd voor het thema de universiteit. Beunder: “Studenten krijgen steeds meer te horen dat ze moeten investeren in hun studie. Maar wat betekent dat dan voor de praktijk? Onderzoekers moeten scoren in wetenschappelijke tijdschriften. In hoeverre ontstaat er een competitieve sfeer tussen de wetenschappers. In hoeverre bepalen inkomsten uit derde geldstroom de beslissingen van de universiteit? Het zijn thema’s die aan bod kwamen.”

In samenspraak tussen studenten en docent werden gastlezers uitgenodigd. Zoals de natuurkundige en oud Studium Generale-directeur André Klukhuhn en de Amsterdamse socioloog Christian Broër. Ook gingen studenten zelf op onderzoek uit. Jara Gomez: “Het aardige was dat we niet kozen voor een essay op basis van literatuur, maar dat studenten zelf op pad gingen om participatief zaken te onderzoeken. Bijvoorbeeld, hoe komt het dat studenten in de jaren zestig streden voor onderwijsvernieuwing en je tegenwoordig maar weinig studenten vindt die bereid zijn in een opleidingscommissie te gaan zitten?”

Op donderdag 30 juni komen de studenten samen in de Kargadoor om hun resultaten te presenteren. Beunder licht alvast een tipje van de sluier op. “Je ziet dat het beleid zich steeds meer richt op resultaten op korte termijn. Je moet snel afstuderen, maar dan blijft er nauwelijks ruimte voor nevenactiviteiten. En bij de universiteit spelen economische aspecten een steeds grotere rol. Dat bepaalt ook de inhoud van het onderzoek.”  Beunder hoopt dat het onderzoek na deze donderdag nog een vervolg krijgt.

Onder de artikelen op DUB over de beta-bezuinigingen, raadde hij mensen aan naar deze bijeenkomst te komen. Het werd hem niet in dank afgenomen. Het zou niet kies zijn. Beunder: “Ik begreep door de reacties dat er veel onbegrip bestaat over de achtergrond van de bezuinigingen. Nou, onze cursus wil er achter komen hoe zo’n besluitvorming werkt. Dus heel goed voor deze mensen om te komen kijken.”

Het idee dat studenten een deel van het onderwijs zelf mogen invullen, is zowel door de docent als de student goed bevallen. Beunder: “In de VS gebeurt dat al veel vaker. Ik merk dat je heel intensief met de leerstof omgaat.” Jara Gomez merkte dat de studenten heel betrokken waren. “Het mooi om te zien hoe ze steeds meer afstand leerden nemen. Ze zijn deel van de universiteit, maar het lukte op een gegeven moment toch om de ontwikkelingen te beoordelen los van hun eigen positie.”

De bijeenkomst is donderdag 30 juni om 18.00 uur in de Kargadoor, Oudegracht 36. De studenten hielden op de Pinksterlanddagen in Appelscha een presentatie. Op de site is een radioverslag te horen.