Hogeschool Leiden weert gids met seksadvertentie
De Hogeschool Leiden is gestopt met het uitdelen van de Studenten Informatiegids. Daar bleek een advertentie in te staan van een bedrijf dat studentes zoekt die 24 euro per uur willen bijverdienen met webcam-seks. De gids werd ook verspreid tijdens de Utrechtse UIT-dagen.
“Leidse studentes worden in een advertentie in de introductiegids van de Hogeschool Leiden aangemoedigd om voor een erotisch bijbaantje te kiezen”, meldde het AD afgelopen zaterdag. De hogeschool was niet blij met dat bericht en benadrukt nu op haar site dat de SI-gids geen uitgave van haar zelf is, maar van Mediadam B.V.
Deze Amsterdamse uitgever laat de door haar gemaakte gids verspreiden onder eerstejaars van hogescholen en universiteiten in ruim twintig studentensteden. De verschillende edities van de gids bevatten regionale informatie en advertenties. Een kleine twintig “partners” van de SI-gids, waaronder studentenorganisatie ISO, vakbond FNV, internationaliseringsorganisatie Nuffic en het ministerie van Binnenlandse Zaken, leveren inhoudelijke bijdragen aan de gids.
Utrechtse universitaire studenten kunnen de gids onder ogen hebben gekregen op de informatiemarkt tijdens de UIT-dagen toen de uitgave door een partner van Mediadam werd uitgedeeld. Burgemeester Wolfsen is enthousiast over het studentenleven in de gids met seksreclame: ‘Utrecht is als een warm bad. Spring er in!”
Directeur Angelo Grooten erkent dat de bewuste advertentie in de gids staat. “We vonden dat die wel door de beugel kon”, zegt hij desgevraagd. Spijt heeft hij van de door de adverteerder meegeleverde advertorial, waarin meisjes aan het woord komen over de aard van hun werkzaamheden. “Dat is er doorheen geglipt.”
Hij is boos op het AD, dat het balletje aan het rollen bracht en de indruk wekte dat de SI-gids een uitgave van de Hogeschool Leiden zelf was. “Dat is beslist niet zo. De hogeschool distribueert onze gids al negen jaar en heeft de 200 pagina’s waarschijnlijk niet gecontroleerd.”
“Dat klopt”, zegt een woordvoerder van de Hogeschool Leiden. ”Wij werken al een aantal jaren prettig samen met de uitgever van de gids en hadden de inhoud inderdaad niet gecontroleerd. De les die we hieruit trekken is dat we dit soort uitgaven voortaan moeten dubbelchecken voor we ze aan onze studenten uitdelen.”
HOP/XB