Hongerstaking voor illegale studenten in VS

hunger strike san antonio

In Texas zijn studenten in hongerstaking gegaan. Ze willen een republikeinse senator ertoe bewegen voor een wet te stemmen die illegale studenten een verblijfstatus geeft.

In Amerika groeien veel kinderen op die daar ooit illegaal met hun ouders zijn binnengekomen. Als ze militair worden of gaan studeren, zouden ze eigenlijk een permanente verblijfsvergunning moeten krijgen, vinden de voorstanders van de zogeheten DREAM Act (Development, Relief and Education for Alien Minors Act).

Twee weken geleden ging een tiental studenten van de University of Texas in San Antonio in hongerstaking. Nu ze het volhouden, haken actievoerders van andere universiteiten aan.

De Texaanse republikeinse senator Kay Bailey Hutchison is tegen de DREAM Act, maar niet onomwonden. Ze voelt wel wat voor een aangepaste versie waarvoor ze steun wil verwerven onder partijgenoten: daarin zou de verleende verblijfsvergunning tijdelijk zijn.

In juni van dit jaar dreigde Harvard-student Eric Balderas te worden uitgezet naar Mexico. Daar kwam veel kritiek op. Enkele senatoren bemoeiden zich ermee, onder wie voormalig presidentskandidaat John Kerry. De Mexicaan kreeg uiteindelijk een tijdelijke verblijfsstatus.

Hoger Onderwijs Persbureau