Hoogleraar maakt game voor iPhone, iPad en Android

Na 10 jaar les geven over gametechnologie vond hoogleraar informatica Mark Overmars het tijd om zelf een succesvolle game te maken. Super Snake HD is twee weken uit en al 5000 maal verkocht.

Een hoogleraar die een computerspel maakt, dat hoor je maar zelden. Voor Mark Overmars, al 31 jaar verbonden aan de Universiteit Utrecht, is Super Snake HD de eerste game waar hij van begin tot eind bij betrokken is. Hij nam twee maanden onbetaald verlof om de game samen met grafisch ontwerper Jochem Schut te maken.

Een nieuwe naam in de gamesector is Overmars niet. Hij geniet in gamekringen grote bekendheid als maker van Game Maker, een hulpprogramma voor het maken van games. Overmars werd eind 2010 door het Amerikaanse tijdschrift GameDeveloper opgenomen in hun jaarlijkse top 50 van invloedrijkste ontwikkelaars.

Honderdduizenden games (vooral voor op de pc) zijn gemaakt met Game Maker, dat uitgegeven wordt door het Britse bedrijf YoYo Games, waar Overmars mede-eigenaar van is. Overmars’ rol bij het bedrijf is om ontwikkelaars te begeleiden, en hij vond het nuttig om zelf een keer een game te maken.

'Laten zien hoe je een succesvol spel maakt'
“Het leek het me goed om eerst zelf een keer het hele proces door te maken”, zegt Overmars. “Daarnaast vond ik dat ik, nu ik al 10 jaar onderwijs geef over Game Ontwerp, zelf ook een keer moest laten zien hoe je een succesvol spel maakt.”

Super Snake HD, gemaakt met Game Maker, is sinds medio juni uit voor iPhone, iPod en iPad en voor op Android-toestellen. De game kost 79 eurocent in de Apple App Store en 65 eurocent voor wie het op Android wil aanschaffen.

Tot nu toe is de game ongeveer 5000 gedownload, vertelt Overmars. Vooral in de VS. Dit komt, zegt hij, omdat de game in de VS in de Apple App Store staat aangeprijsd als aanbevolen iPad-app. Overmars verwacht de komende maanden nog veel meer exemplaren te verkopen.

Angry Birds achterna?
Net zo succesvol worden als Angry Birds, dat is natuurlijk de droom van elke gamedeveloper. De kans is klein dat Super Snake HD even succesvol wordt, denkt Overmars. “Daarvoor moet niet alleen het spel goed zijn en de marketing goed geregeld, maar je moet geluk hebben. Als een spel eenmaal populair is dan blijft het dat meestal.”

Sinds september 2010 bestaat de richting gametechnologie binnen de bachelor informatica. Van alle nieuwe eerstejaars informatica (ca. 180) koos dit studiejaar tweederde deze richting. Ook voor komend studiejaar worden veel aanmeldingen verwacht.

Door de focus op gametechnologie kiezen meer studenten voor informatica, en daar heeft Nederland grote behoefte aan, aldus Overmars. “Er bestaat wel degelijk een grote belangstelling om Informatica te studeren mits je in deze opleiding aandacht besteedt aan die aspecten van de informatica die leerlingen interessant vinden. Overigens betekent dit echt niet dat al deze studenten straks naar de game-industrie toe zullen willen gaan. De technologie waar de opleiding zich op richt is zeer breed toepasbaar. Denk aan alle toepassingen waar visualisatie, interactie, en/of intelligentie een rol spelen.”

Succes op wereldschaal
De aangekondigde bezuinigingen bij de bètafaculteit hebben geen negatieve gevolgen voor gametechnologie, verwacht Overmars. “Gametechnologie wordt in het nieuwe profiel als een belangrijk thema aangeduid. Ik verwacht dat daar de komende jaren verder in geïnvesteerd zal worden om dit tot een succes op wereldschaal te maken, zowel wat betreft onderwijs als wat betreft onderzoek. En daar zal ik natuurlijk mijn bijdrage aan leveren.”

De trailer van Super Snake HD: