Hoogleraren: UU is de beste universiteit
De Universiteit Utrecht is de beste brede universiteit in de nieuwe Elsevier-special over het hoger onderwijs. Eindhoven staat nummer één in de categorie technische universiteiten.
(Wil je de waardering voor individuele Utrechtse opleidingen zien, klik dan hier)
Vijf universiteiten mogen zichzelf de beste noemen volgens de special. Hoogleraren en hoofddocenten noemen er drie, studenten kiezen twee andere uit. “Alle dertien universiteiten met elkaar vergelijken is niet helemaal eerlijk”, schrijft Elsevier in haar artikel over de beste universitaire studies. “Ze bieden namelijk niet evenveel of vergelijkbare opleidingen aan.”
Dus zijn de universiteiten in drie categorieën verdeeld. De Universiteit Utrecht is de beste brede universiteit, menen 2500 hoogleraren en universitair hoofddocenten. Het is de achtste keer op rij dat Utrecht aan kop staat.
Van de drie specialistische universiteiten noemen ze Tilburg de beste, al wint die niet op alle fronten van Maastricht en Rotterdam. Ten slotte overtreft Eindhoven de twee andere technische universiteiten van Delft en Twente.
De docenten en professoren konden binnen hun vakgebied oordelen over de bacheloropleiding, masteropleiding, de collega’s en de publicaties van andere universiteiten. Maar Elsevier wilde ook het oordeel van studenten weten en selecteerde voor 55 populaire studies gegevens uit de Nationale Studenten Enquête van onderzoeksbureau ResearchNed: wat vinden studenten bij hun eigen opleiding van de docenten, de faciliteiten, het onderwijs, de toetsing, enzovoorts?
Hoogste rapportcijfer
Daaruit komen twee andere universiteiten bovendrijven: de Radboud Universiteit Nijmegen en de Rijksuniversiteit Groningen. Die hebben beide zestien opleidingen in huis waaraan studenten het hoogste rapportcijfer geven. Nijmegen eindigde bij de hoogleraren onder in het rijtje ‘brede’ universiteiten.
Elsevier benadrukt dat studiekiezers zich niet door de totaalscores moeten laten leiden. Ze kunnen beter de oordelen voor afzonderlijke opleiding bekijken, en ook dan moeten ze niet blindelings op het eindcijfer afgaan. “Wie een opleiding met laboratoriumonderzoek wil volgen, let op de beoordeling van de faciliteiten. En wie onderzoeksverslagen wil leren schrijven, let extra op het cijfer bij aanleren ‘schriftelijke vaardigheden’.”