'Huisjesmelkers pakken buitenlandse studenten'

Buitenlandse studenten zijn steeds vaker het slachtoffer van huisjesmelkers. Dat zegt Michiel Brouwer die namens de jongerenorganisatie Rood onderzoek doet naar de huisjesmelker van het jaar. International office ziet geen toename van de klachten.

“De Nederlandse student is een stuk mondiger geworden. Die weet de weg naar de huurteams of huuradviescommissie makkelijk te vinden”, constateert Michiel Brouwer, student Biomedische wetenschappen en lid van de SP jongerenorganisatie Rood. Samen met de LSVb werkt Rood aan de huisjesmelker verkiezing van het jaar. Verder volgt hij met name in Utrecht enkele notoir bekend staande huisjesmelkers, zoals Betty Chang. “Bij die rondgang bleek dat steeds meer buitenlandse studenten in dure kamers zitten. Voor de huisjesmelkers zijn ze een makkelijke prooi.”

De buitenlandse studenten hebben in Utrecht altijd de mogelijkheid om via SSH aan een kamer te komen. “De samenwerking met SSH is goed en studenten uit het buitenland hoeven niet op de wachtlijst te staan”, zegt Lenn Lamkin, beleidsmedewerker International office. Toch is er wel een groep buitenlandse studenten die hun heil zoekt op de particuliere markt. SSH levert gemeubileerde kamers die relatief duur zijn. Lamkin: “Maar veel klachten krijgen we niet van deze studenten. De meeste zijn tevreden met wat ze hebben.”

Via internet is de toegang tot de particuliere markt makkelijker geworden. Je kunt dat thuis al regelen. Maar dat kan wel tot gevaar leiden. Lamkin: “Wij hebben hier twee studenten aan de balie gehad die opgelicht waren. Ze hadden een aanbetaling gedaan, maar aangekomen in Utrecht bleek er geen kamer beschikbaar. Deze studenten zijn via SSH toch nog ondergebracht.”

RA