Huurteam wil samenwerken met politie

Het huurteam Utrecht wil nauwer samenwerken met de politie om intimiderende huisbazen beter aan te kunnen pakken. Daarnaast wil het team een zwarte lijst openbaar maken, waarop misstanden van verhuurders vermeld staan. De organisatie waar je met al je huurproblemen terecht kunt, boekt successen en houdt nu ook spreekuur in De Uithof.

Het huurteam bestaat zes maanden in Utrecht en is een succes. “Onze twee spreekuren in de binnenstad worden altijd erg druk bezocht en de rijen worden steeds langer”, zegt de 22-jarige Stefan, medewerker van het huurteam en student Sociaal Juridische Dienstverlening aan de Hogeschool Utrecht. “Onze doelgroep bestaat uit mensen die hun woonruimte delen, zoals sanitair en een keuken. Vaak zijn dat studenten, en die zijn in De Uithof  in groten getale te vinden. Vandaar dat we nu ook hier een spreekuur houden.”

Studenten in Utrecht betalen vaak veel huur, hebben last van gebreken in huis of worden geïntimideerd door de huisbaas. Een voorbeeld van een gevreesde huisbaas is de bekende Utrechtse huisjesmelker, Betty Chang. Als je denkt dat je huur te hoog is, komen mensen van het team bij je thuis om te kijken of dat gevoel gegrond is. Ook onderzoeken ze of het huis gebreken heeft. Bij intimidatie heeft het huurteam een speciaal meldpunt. “Ons team adviseert de student  over eventuele vervolgstappen, bijvoorbeeld om naar de politie te gaan. Maar de student moet uiteindelijk wel zelf de aangifte doen.”, aldus Stefan.

"We streven naar een betere communicatie met de politie. We merken dat zij vaak nog weinig verstand hebben van huurrecht. Het zou fijn zijn als de politie dossiers aanmaakt, als een student met een klacht bij ze komt. Op dit moment kan de politie vaak niet veel voor je doen”, zegt Stefan.

Volgens Stefan zijn veel studenten in het begin wat angstig als ze naar het huurteam stappen. “Maar als ze eenmaal in het proces zitten, valt het vaak wel mee.”  Af en toe gaat het ook weleens mis als een student actie onderneemt. De huisbaas probeert de huurder dan weg te pesten of uit bedreigingen. “Dat is een grijs gebied voor ons, we kunnen daar weinig aan doen. Studenten kunnen naar de politie gaan als ze getreiterd worden en ze mogen ook niet zomaar uit huis worden gezet."

“Wij maken ons ook sterk voor een zwarte lijst. Hierop willen we verhuurders kunnen zetten met daarbij de klachten die er over hun zijn gemaakt. We willen die lijst dan op onze website plaatsen, zodat iedereen kan zien wat de klachten zijn”, zegt Stefan.

Volgens Ellen de Heer, woordvoerster van de politie, is het inderdaad erg lastig om huisbazen aan te pakken zo lang zij geen strafbare feiten plegen. “Intimidatie is moeilijk te bewijzen. Als er iemand bedreigd wordt, dan moet dat aantoonbaar kunnen zijn, en dat is het vaak niet. Er moet wel goed bewijs zijn, bijvoorbeeld een geluidsopname van de bedreiging.”  Een samenwerking met het huurteam ziet de Heer dan ook niet zo snel gebeuren. “Als het huurteam een betere samenwerking wil, dan wordt dat lastig. Ook al zijn er veel klachten, wij kunnen alleen maar wat doen met stafbare feiten.”

Het huurteam houdt elke woensdag tussen 12 en 17 uur spreekuur in het SSH-gebouw aan de Heidelberglaan 11. Ook in de stad zijn er nog spreekuren. Op dinsdag en donderdag tussen 12 en 17 uur, in het informatiecentrum van de gemeente Utrecht aan de Vinkeburgstraat 26.

MM