HvA: ‘Handen schudden hoeft niet’

Het college van bestuur van de Hogeschool van Amsterdam vindt na beraad dat het “moet kunnen” dat een docent bedrijfseconomie vrouwen geen hand wil geven.

De docent werd tijdelijk “vrijgesteld van onderwijstaken” toen hij na een bedevaart naar Mekka kenbaar maakte dat hij vrouwen niet langer de hand wilde schudden. Het college van bestuur raadpleegde “allerlei deskundigen” en concludeerde op basis daarvan “dat dit bij ons moet kunnen”. In een interview met hogeschoolkrant Havana zegt voorzitter Van der Toorn: “We staan open voor alle religies en dan is acceptatie van dat wat afwijkt van de norm een groot goed.”

Het is overigens niet zo dat de docent vrouwen niet groet. Hij doet dat door “een hand op zijn hart te leggen en een buiging te maken”, licht een woordvoerder van de hogeschool toe. “Dat was voor het college van bestuur een doorslaggevend argument.”

Hoger Onderwijs Persbureau