'Ik kies de vereniging met de leukste mensen'

De Utrechtse Introductie Tijd is dé week om je als vereniging bij 3500 eerstejaars te presenteren. Hier lopen de mensen die de komende jaren de sociëteit kunnen vullen en de vereniging draaiende kunnen houden. Op hun beurt moeten UIT-lopers alert zijn, want voor sommige verenigingen kun je je alleen deze week inschrijven. DUB-verslaggever Bram de Rijk inventariseerde hoe succesvol de wervingstactieken zijn.

Een enorm terras met bankjes, kussens en zitzakken is het eerste wat opvalt als je aankomt bij Unitas op het Lucasbolwerk. In deze loungeruimte zie je veel oranje Unitasshirts waarvan de eigenaars geanimeerde gesprekken voeren met eerstejaars. Ondertussen is een enthousiaste dame bezig een UIT-groepje moe te dansen en geven binnen in de sociëteit wat jongens een workshop speeddaten aan twee andere groepen.

Unitas heeft dit jaar serieus werk gemaakt van hun ‘wervingscampagne’.  Het hele UIT-programma is geanalyseerd door een oud-Unitariër nu marketingdeskundige, zegt Tessa Bakx, secretaris van de introductiecommissie. Het terras kreeg daardoor een grotere rol. “Veel UIT-lopers hebben graag een rustpunt, daarom hebben we onze lounge groter gemaakt.” Daarnaast wordt veel moeite gedaan om de vereniging te laten zien zoals ze is en daarvoor is een grote rol weggelegd voor de eigen leden. “We hebben leden workshops laten geven die ze zelf leuk vinden om te doen. Dat zie je terug in hun enthousiasme en dat wordt weer doorgegeven aan de UIT-lopers.”

Dat dit ook echt kan werken, blijkt uit de reacties van eerstejaars. Velen van hen kiezen een vereniging als ze iemand van die vereniging ontmoeten die ze aardig vinden. Jan van der Linden: “Ik heb gekozen om bij Unitas te gaan door de mensen die ik daar sprak tijdens de UIT, daar klikte het gewoon mee.” Valem Massenink, kersvers Veritijn  is het daarmee eens: “Toen ik naar de UIT kwam, wist ik nog niet waar ik lid wilde worden, bij Veritas was de sfeer goed dus koos ik voor die vereniging.”

Wat dat betreft is zeil- en surfvereniging Histos ook goed bezig. “Wij hoeven niet veel geld te investeren. We zijn gewoon met z'n allen aanwezig en maken er een leuk feest van”, zegt Mick K, voorzitter van de barcommissie terwijl de watertaxi langs de goedgevulde sociëteitsboot glijdt. Ook als later op de avond de zangdisputen een spetterende show geven, vooral voorzien van veel vuur en geknal, wordt dit duidelijk; als je hier van houdt, is dit een vereniging voor jou.

Luxe-problemen

De twee studentenroeiverenigingen die Utrecht rijk is, hebben geen probleem om genoeg nieuwe leden te krijgen. Elk jaar moeten ze bijna driehonderd studenten teleurstellen. Maar de twee clubs hebben wel allebei een totaal ander idee als het om ledenwerving gaat. Orca wil er vooral voor zorgen dat de balans tussen mannen en vrouwen binnen de club gelijk blijft. In een stad waar jaarlijks meer vrouwen dan mannen gaan studeren, misschien geen overbodige luxe. Daarom kiest Orca er voor apart te loten voor mannen en vrouwen, maar ook in de activiteiten die ze organiseren komt het terug. “In de Orcalympics (een middag vol sportieve spellen, red.), zit een sterk competitief element, dat schijnt jongens meer aan te spreken”, zegt Katrien van Oversteeg

Triton wil meer potentieel sportief talent binnenhalen. Daarvoor heeft de vereniging dit jaar professionele apparatuur van de roeibond laten overkomen voor op de Sportmarkt. De apparaten meten uithoudingsvermogen en explosiviteit, en dat zegt weer iets over iemands roeitalent. “Degene die het het best doet, mag zelfs gratis komen afroeien.” vertelt Wouter Kluijfhout, president van het kader. “Zo proberen we de drempel om lid te worden voor echt talent nog wat te verlagen.”

De potentiële leden gaan met veel plezier op de verschillende roeiapparaten (die overigens bij beide verenigingen staan), maar bij navraag blijkt dat de ingenieuze wervingsplannen aan hen voorbij zijn gegaan. “Ik ben nu bij Triton geweest en ga straks nog naar Orca. Daarna kies ik voor de vereniging waar de leukste mensen zijn”, meldt Jordy, eerstejaars Psychologie. Mede-UIT-loper Chris vindt bovendien de sfeer bij beide verenigingen heel anders: “Triton is veel corporaler.”

Klein maar fijn

Kleinere sportverenigingen hebben heel andere problemen: zij hebben – als ze dat al zouden willen - meestal niet de luxe om mensen weg te sturen en moeten misschien wel meer hun best doen om nieuwe leden te krijgen. Geïnteresseerden hoeven zich dan ook niet ter plekke in te schrijven. Ze laten hun e-mail adres achter en mogen een keertje meetrainen. Inschrijven kan dan later. Van die groep wordt echter nog niet de helft daadwerkelijk lid weten ze bij Lacrossevereniging Domstad Devils. Andere verenigingen bevestigen de ervaring. Voor hen zou werving dus een stuk belangrijker moeten zijn, maar, klinkt het ‘wij hebben de middelen niet om heel nadrukkelijk aanwezig te zijn op de UIT. Een standje op de sportmarkt en daar blijft het bij’.

Criteria

Wat de keuze van een UIT-loper bepaalt verschilt zoals verwacht dus van persoon tot persoon. Of ze zich bij een vereniging willen aansluiten, weten de meesten al wel. Veelgehoorde argumenten om lid te worden zijn ‘het hoort bij het studentenleven’ en ‘het is een goede manier om mensen te leren kennen in een nieuwe stad’. Ook familietradities spelen een rol. “Mijn ouders zijn allebei lid geweest van het corps in Amsterdam; in Utrecht betekent dat voor mij dus UVSV” , zegt Sophie Schneiders, die rechten gaat studeren. Dat zij hiervoor vijf uur in de rij heeft moeten staan, maakte haar niet uit.

Anderen baseerden hun keuze op gedegen onderzoek, zo had Fulco Kruisbrink zich thuis al goed ingelezen in de verschillende verenigingen: “Toen ik naar de UIT kwam, wist ik al dat ik bij Unitas wilde.” En natuurlijk kiezen sommigen ook juist voor de inhoud. Vooral internationaal gerichte verenigingen als SIB of AEGEE staan daarbij in de belangstelling, maar ook de debatvereniging of de verschillende studentenkoren hebben genoeg aanspraak.

Advertentie