Impasse rond UU-begroting

De Universiteitsraad heeft maandagmiddag 13 december geweigerd om de begroting 2011 van de Universiteit Utrecht in zijn huidige vorm goed te keuren. De raad verwijt het college van bestuur (foto) een gebrek aan coördinatie ten aanzien van de beleidskeuzes die binnen faculteiten worden gemaakt.

Het besluit van de U-raad om negatief over de begroting te adviseren kwam aan het eind van een door tal van schorsingen onderbroken middag. Hoewel verschillende raadsleden beklemtoonden dat de bestaande onduidelijkheid over de toekomst van de bètafaculteit niet hun enige punt van zorg was, domineerde de beroerde financiële situatie van Utrechts grootste faculteit de discussie.

Geen draagvlak

“Wij maken ons al tijden zorgen over de bèta’s”, maakte Diederik Raven (VLAM) het college duidelijk, “wij vragen u al vijf jaar: zitten jullie op het goede spoor? En al vijf jaar krijgen we ‘ja’ als antwoord. Nu zegt mevrouw Van Rooy weer dat de interim-decaan en de raad met elkaar in gesprek zijn. Maar in feite is dat een eufemisme voor een situatie waarin binnen de faculteit geen draagvlak bestaat voor de door de interim-decaan voorgestelde maatregelen.”

“Waar het ons vooral om gaat”, vulde studentraadslid Ankie Dols (VUUR) aan, “zijn de effecten voor de universiteit van de keuzes die nu door de bèta’s worden gemaakt. In deze begroting vinden we daarover heel weinig aan toelichting. Dit zijn veel cijfertjes en weinig tekst. Op de manier waarop het nu gaat, worden alle faculteiten een beetje beschadigd. Dit is toch weer kiezen voor de kaasschaaf in plaats van voor kwaliteit. Wij maken ons ernstige zorgen over waar het met de universiteit heen gaat.”

Integrale afweging

Toen de collegeleden verbaasd en boos reageerden op de suggestie dat zij de kaasschaaf zouden hanteren, legde Joop Schippers (VLAM) hen uit dat het hem en zijn mede-raadsleden vooral gaat om het ontbreken van een integrale afweging van binnen faculteiten gemaakte keuzes.

"De beslissingen van faculteiten hebben vaak grote invloed op het palet van de universiteit als geheel en dus vinden we dat het college er de verantwoordelijkheid voor moet nemen. Wij hebben dat probleem hier al vaker aangestipt, maar zien nu weer dat u de keuzes aan de faculteiten zelf laat, in het geval van de bèta’s bovendien aan een faculteit die al bij herhaling heeft laten zien er niet mee uit de voeten te kunnen.”

Niet gefundeerd

Vanwege de onduidelijkheid over de toekomst van de bètafaculteit zag de raad geen andere mogelijkheid dan het geven van een negatief advies over de begroting. Die mededeling zorgde achter de bestuurstafel voor grote consternatie, zeker omdat in de drie voorbereidende commissievergaderingen met geen woord over een eventueel negatief advies was gerept. “Er is geen sprake van een kaasschaaf”, riep een zichtbaar aangedane Hans Amman uit. “Die uitspraak is totaal niet gefundeerd. Ik vind dit wel heel erg ver gaan.”

Na de zoveelste schorsing van de middag kwam collegevoorzitter Yvonne van Rooy met een procedurevoorstel dat door de raad werd geaccepteerd. De raadsleden zullen het college dinsdag in een brief duidelijk maken wat nu precies hun bezwaren zijn, “want ons is dat nog steeds niet helder”, aldus Van Rooy. Zodra de brief in het Bestuursgebouw is gearriveerd, zal het college antwoorden in een brief die op woensdag in het postvakje van de raadsleden moet liggen.

EH