Inhaalslag ICT kost UU drie miljoen op jaarbasis

Het college van bestuur stelt vanaf 2011 jaarlijks drie miljoen euro beschikbaar om te voorkomen dat gebruikers fors meer moeten gaan betalen voor ICT-diensten. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde convenant van het college met de leiding van de universitaire bestuursdienst (UBD).

In dat convenant worden maatregelen aangekondigd om het tekort van de UBD – in 2009 ruim elf miljoen euro – in 2013 terug te brengen naar nul. Voor een eerste belangrijke stap in die richting zorgde de vorig jaar doorgevoerde reorganisatie, waardoor de UBD met rond 50 fte kromp. Bovendien werd zowel in 2009 als in 2010 een selectieve vacaturestop gehanteerd. Over het al dan niet verlengen daarvan wordt eind dit jaar beslist.

Andere in het convenant opgenomen maatregelen om de kosten te drukken zijn het zoveel mogelijk terugdringen van materiële uitgaven, inclusief de inhuur van extern personeel, terwijl ook een rigoureuze teruggang in het aantal gebruikte vierkante meters zal worden doorgevoerd. Volgens de huidige planning moet de complete UBD eind 2011 in het Bestuursgebouw zijn gehuisvest.

Gigantisch tekort

Een complex probleem vormen de gigantische tekorten van de ICT-ondersteuning, zo blijkt uit het convnant. Van het verlies van ruim elf miljoen euro dat de UBD in 2009 leed, kwam liefst zeven miljoen voor rekening van de Directie Informatiemanagement en ICT-dienstverlening. Ondanks stevige bezuinigingen blijkt het niet mogelijk om dat tekort de komende jaren weg te werken.

Een deel ervan is namelijk het gevolg van de ingrijpende investeringen die de afgelopen jaren nodig waren om de volstrekt verouderde ICT-infrastructuur binnen de UU op orde te brengen. De extra afschrijvingslasten die die inhaalslag met zich meebracht, kosten de UU op jaarbasis rond drie miljoen euro meer dan voorzien. Om te voorkomen dat gebruikers voor die kosten moeten opdraaien, heeft het college nu besloten dat structurele tekort uit eigen zak bij te passen.

Na eerder al met de Rebofaculteit heeft het college van bestuur nu dus ook met het tweede universitaire zorgenkindje afspraken gemaakt over een sanering van de financiën. Als slotstuk van de financiële trilogie wordt nog voor het eind van dit jaar een convenant tussen het college van bestuur en de faculteit Bètawetenschappen verwacht.

EH