Inholland: lelijke eend wordt zwaan

Doekle Terpstra blijft een half jaar langer op zijn post als collegevoorzitter van de Hogeschool Inholland. Dat maakt hij vanmiddag bekend in zijn toespraak bij de opening van het hogeschooljaar.

De voormalige HBO-raadvoorzitter werd in januari voor een jaar benoemd bij Inholland, maar voelt zich verantwoordelijk voor de ingrijpende reorganisatieplannen die daar op de rol staan: “De klus is zeker niet geklaard per 31 december.”

De voorzitter van de geplaagde hogeschool buigt nogmaals het hoofd voor alle kritiek. Die had de hogeschool aan zichzelf te wijten, erkent hij. Maar hij plaatst ook een paar kanttekeningen. “We hebben grote reputatieschade opgelopen en ik realiseer mij dat door de commotie alle Inholland-opleidingen bezoedeld zijn, dat zowel de goede als de minder goede zijn geraakt”, aldus Terpstra. “Dat maakt de druiven toch wel zuur.”

Er zijn bij Inholland volop plannen voor de verbetering van het onderwijs. “Veel minder fragmentatie dan voorheen, een halvering van het aantal minoren. We bieden minder opleidingen aan en we vragen aanzienlijk meer van onze studenten.”

Uiteindelijk zal het lelijke eendje een prachtige zwaan worden, belooft Terpstra de toehoorders. “Wat mij betreft wordt Inholland een van de hogescholen die meewerkt aan de voorkant van het andere hoger onderwijs. Dat vraagt kwetsbaarheid van onze kant, we worden minder stoer.”

Dat vraagt volgens hem ook om professioneler gedrag van de docenten. “Weg met het koninkrijkjesgedrag, zoek de professionele scherpte door samenwerking in opleidingsteams. Dat is het motto.” Iedereen bij Inholland moet vol aan de bak: “En als een medewerker daar niet aan kán of wíl meedoen? Prima, maar dan komt de vraag aan de orde of diens toekomst nog wel aansluit bij de nieuwe ambities van de hogeschool en of de wegen niet van elkaar moeten scheiden.”