'Inholland moet niet te vroeg juichen'

Het mag dan een stuk beter gaan met de Hogeschool Inholland, het bestuur zou de vlag nog niet moeten uithangen, meent de VVD. De vier ‘zeer zwakke’ opleidingen moeten immers nog opnieuw geaccrediteerd worden.

“Nu lijkt de communicatie soms te positief”, schrijft de VVD in een schriftelijk overleg met staatssecretaris Zijlstra. “Goed nieuws mag absoluut gedeeld worden, maar laten we geen valse verwachtingen scheppen.”

De liberalen wijzen erop dat pas in het voorjaar van 2012 duidelijk zal worden of de ‘zeer zwakke’ opleidingen van Inholland zich voldoende hersteld hebben en weer aan de maat zijn. De kwaliteitsbewakers van de NVAO zullen zich dan opnieuw buigen over de opleidingen vrijetijdsmanagement, commerciële economie, bedrijfseconomie en media- & entertainmentmanagement, die vorig jaar door het ijs zakten bij een onderzoek naar alternatieve afstudeerroutes.

Maar volgens Zijlstra wordt er door de hogeschool “open en naar waarheid” gecommuniceerd met studiekiezers en studenten. Dat is volgens hem “essentieel”. Bovendien zou het bestuur van Inholland begrijpen “dat er nog veel moet gebeuren”.

De SP wilde van Zijlstra weten waar Inholland het geld vandaan moet halen om de kwaliteit van de vier opleidingen te verbeteren. De instelling is immers gekort op haar budget omdat ze haar voormalige bestuurders te hoge vergoedingen had gegeven.

De bewindsman schrijft in zijn reactie dat “de eenmalige terugvordering door de overheid” geen probleem is voor de hogeschool. Bovendien zal een reorganisatie bij de hogeschool, waarbij 470 voltijdse arbeidsplaatsen zullen verdwijnen, volgens Zijlstra zorgen voor een “financieel gezonde instelling”.